Știri
Contactless Business in RM: etapa consultărilor publice
Inițierea unei afaceri la distanță va fi posibilă datorită digitalizării mai multor procese, cum ar fi identificarea unei persoane fizice sau încheierea contractelor de muncă în format electronic.
Ministerul Economiei a elaborat și propune pentru consultări publice proiectul de lege cu privire la modificarea unor acte normative (Inițiativa „Desfășurarea afacerilor la distanță în RM /Contactless Business in RM”). Menționăm că prevederile proiectului sunt propuse în contextul realizării Foii de parcurs pentru impulsionarea procesului de digitizare a economiei naționale și dezvoltare a comerțului electronic, dezvoltată pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru cu suportul comunității de afaceri și al partenerilor de dezvoltare.
Astfel, în legislația națională va apărea actul notarial în formă de document electronic, care se întocmește dacă notarul și toți participanții sunt de acord, asigură prezența simultană și pot comunica față în față prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare și dețin semnătura electronică calificată. Semnătura electronică calificată a notarului, aplicată pe actul notarial electronic, va substitui ștampila și semnătura olografă a acestuia.
Actele semnate astfel vor permite digitalizarea diferitor procese tradiționale, cum ar fi: inițierea afacerii la distanță, încheierea contractelor de muncă, asigurarea interacțiunii între autoritățile publice/organizațiile private și persoane fizice/ juridice fără prezența fizică și/sau necesitatea prezentării documentelor și actelor pe suport de hârtie.
Cheltuielile efectuate pentru investiții necesare desfășurării activității electronice notariale se deduc din veniturile brute ale notarilor pentru o durată de 3 ani de la punerea în aplicare a prevederilor legii. Actele notariale în formă de document electronic se vor întocmi în mod gradual, iar contractele sub formă de document electronic se vor autentifica doar dacă au fost create condițiile tehnice pentru înregistrarea provizorie de către notar a drepturilor dobândite în temeiul acestora.
În același timp, în scopul stimulării investițiilor și promovării interacțiunii directe între investitorii străini și prestatorii de servicii publice, Guvernul va asigura disponibilitatea Registrului de stat al serviciilor publice, precum și a informațiilor, formularelor, instrucțiunilor, cererilor și altor documente necesare prestării respectivelor servicii, necesare activității investiționale și antreprenoriale, în limba engleză.
Totodată, Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în RM va fi completată cu un articol ce va reglementa identificarea inițială a străinilor în baza actelor de identitate, cu prezența fizică sau prin utilizarea mijloacelor electronice, prin atribuirea identificatorului unic al persoanei fizice (IDNP) și fără eliberarea actelor de identitate.
Străinul care a trecut procesul de identificare inițială va fi în drept să presteze muncă fără obținerea unei vize, a dreptului de aflare sau a dreptului de ședere provizorie în scop de muncă și a unui permis de ședere provizorie cu condiția îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:
- lucrătorul imigrant deține identificatorul unic al persoanei fizice (IDNP) și identitatea electronică în condițiile legii;
- lucrătorul imigrant nu se află și nu se va afla pe durata prestării muncii pe teritoriul RM pentru o perioadă mai mare de 183 de zile pe parcursul anului fiscal;
- lucrătorul imigrant nu are calitatea de rezident fiscal al RM în condițiile Codului fiscal al RM;
- munca se prestează în baza contractului individual de muncă încheiat în formă de document electronic, semnat cu semnătura electronică calificată.
O altă modificare importantă inclusă în proiect ține de scutirea angajaților străini, care au trecut procesul de identificare inițială, de la plata contribuțiilor de asigurare socială și a primelor de asigurare medicală obligatorie, fapt care, în opinia autorilor, va spori atractivitatea angajării în RM a persoanelor interesate.
Totodată, pentru a soluționa problema ce vizează securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor de la distanță, se propune ajustarea Legii nr. 186/2008 securității și sănătății în muncă, astfel încât prevederile documentului să fie aplicate în limitele și condițiile convenite de comun acord cu angajatorul, fiind stipulate în contractul individual de muncă. Astfel, angajatorul va avea obligația să delimiteze și să stabilească prin contractul individual de muncă, de comun acord cu lucrătorul care prestează munca la distanța, atribuțiile de securitate și sănătate în muncă care îi revin angajatorului și cele care îi revin lucrătorului.
Prevederile ar putea intra în vigoare peste 3 luni de la data publicării legii în MO.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1050 vizualizări
Data publicării:
15 Februarie /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
Semnătura electronică | business | angajare | nerezident
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.