Știri

Ajutorul social. Drepturile beneficiarilor vor fi revizuite

În programul de ajutor social ar putea fi incluși și muncitorii zilieri, pentru a spori gradul de activitate legală în rândul acestei categorii de populație. Totodată, cuantumul lunar al ajutorului social ar putea fi diminuat în gospodăriile cu șomeri/ zilieri, în cazul în care aceștia nu vor respecta prevederile legislației privind participarea pe piața muncii.
 
Inițiativa legislativă de modificare a Legii nr. 133/2008 cu privire la ajutorul social care, potrivit autorului, reprezintă prima etapă în reformarea programului de ajutor social și are ca scop stimularea angajării beneficiarilor de ajutor social capabili să muncească a fost aprobată în prima lectură.

 

Astfel, anual Guvernul va stabili cuantumul standard pentru venitul lunar minim garantat separat pentru copii și adulți, la stabilirea venitului lunar minim garantat al familiei pentru un adult, fiind utilizată următoarea scară de echivalență:

  • 100% din venitul lunar minim garantat pentru un solicitant;
  • 70% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare alt membru adult al familiei;
  • plus 20%, 30% sau 50% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare adult încadrat în gradul mediu, accentuat sau sever de dizabilitate;
  • plus 10% din venitul lunar minim garantat, dacă persoana încadrată într-un grad de dizabilitate este unicul adult în familie.

 

În același timp, la stabilirea venitului lunar minim garantat al familiei pentru fiecare copil se vor utiliza indicatorii:

  • 100% din venitul lunar minim garantat;
  • plus 50% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare copil încadrat în gradul mediu sau accentuat de dizabilitate;
  • plus 60% din venitul lunar minim garantat pentru fiecare copil încadrat în gradul sever de dizabilitate.

 

Venitul lunar minim garantat se indexează în fiecare an, la data de 1 aprilie, coeficientul de indexare constituind rata inflației la sfârșitul anului precedent, exprimată prin creșterea prețurilor de consum în luna decembrie a anului respectiv față de aceiași lună a anului premergător.

 

De asemenea, se propune ca  dreptul la ajutorul social să fie stabilit pentru o perioadă ce nu va depăşi 12 luni și nu pentru doi ani, așa cum stabilește legea în prezent, cu revizuirea la intervenirea oricărei schimbări care ar putea influența dreptul la ajutor social.

 

Astfel, în cazul creșterii veniturilor salariale ale familiei cu până la 50% din venitul global mediul lunar al familiei utilizat la stabilirea dreptului, familia trebuie să raporteze modificările în termen de 6 luni din momentul intervenirii schimbărilor, cuantumul ajutorului social oferit urmând a fi revizuit.

 

Autorul mai propune completarea legii cu un articol ce va reglementa stabilirea repetată a dreptului la ajutorul social. Cererea pentru a beneficia repetat de ajutorul sociale poate fi depusă cu 30 de zile mai înainte de expirarea termenului primar de a beneficia de ajutor.

 

De asemenea, proiectul mai prevede creșterea numărului familiilor cu copii incluse în program, prin majorarea plafonului de eligibilitate a veniturilor pentru salariații cu copii. Astfel, dreptul la ajutorul social/ajutorul pentru perioada rece a anului va fi acordat persoanelor care îngrijesc de un copil până la vârsta de 7 ani, la moment prevederea fiind aplicată în raport cu părinții care îngrijesc un copil până la 3 ani.

 

Conform datelor Ministerului Muncii și Protecției Sociale, în luna decembrie 2021 de ajutor social au beneficiat 37322 familii (83796 persoane).

 

Cu detalii suplimentare vom reveni pe parcursul promovării proiectului.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Parlamentul Republicii Moldova

2052 vizualizări

Data publicării:

08 Aprilie /2022 07:56

Domeniu:

Asigurare socială de stat | Noutăți

Etichete:

ajutor social | revizuirea drepturilor | proiect de lege

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon