Știri
Digitalizarea economiei necesită modificări în 30 de legi
Primul proces vizat ține de înregistrarea la distanță a afacerilor, inclusiv a modificărilor în actele de constituire, precum și alte aspecte legate de administrarea la distanță a afacerilor. În context pandemic, când deplasarea la instituțiile statului este restricționată, imposibilitatea de a face modificări la distanță în actele de constituire limitează grav activitatea economică. Astfel, soluția ar fi introducerea posibilității de interacțiune la distanță, fără prezența fizică a solicitantului la instituția de stat, prin utilizarea semnăturii și a documentelor electronice.
Cel de al doilea subiect din pachetul de digitalizare ține de imposibilitatea de a solicita și obține diverse documente în original, la distanță și în format electronic. Acum, pentru a obține documentul solicitat, inclusiv on-line, trebuie să mergi fizic la ghișeu, or, pe timp de pandemie acest lucru devine problematic. Proiectul de lege prevede drept soluție, obligarea autorităților publice să utilizeze semnătura electronică și documentul electronic în aceste procese, în paralel cu metoda tradițională, pentru cei ce nu sunt gata tehnologic.
Prin această inițiativă legislativă, se mai propune elaborarea și promovarea amendamentelor care țin de domeniul protecției datelor cu caracter personal. Astăzi toți operatorii de date cu caracter personal (agenți economici, organizații, instituții de stat) sunt obligați să se notifice și înregistreze la Centrul Național de Protecție a Datelor cu Caracter Personal. În unele cazuri acest proces poate dura luni în șir. Un alt obstacol ține de obținerea consimțământului de la persoane fizice privind prelucrarea datelor cu caracter personal, aceasta are loc doar în două forme – pe hârtie semnată olograf sau electronic cu semnătura electronică avansată calificată. Autorii proiectului propun preluarea experienței europene în acest sens: diversificarea formelor de obținere a consimțământului de prelucrare a datelor personale, astfel permițând dezvoltarea tehnologiilor și a comerțului electronic.
Cel de al patrulea proces care complică activitatea economică la distanță ține de utilizarea semnăturii electronice avansate calificate în raporturi de muncă. Legislația actuală nu stipulează clar că modificarea contractelor poate fi făcută cu semnătura electronică. Angajatorul este obligat să înștiințeze sub semnătură angajatul despre oricare schimbare a relațiilor de muncă, ceea ce se interpretează că salariatul trebuie să primească un document în două exemplare pe care trebuie să le semneze olograf. Experții propun oferirea posibilității agenților economici și cetățenilor să utilizeze în stabilirea raporturilor de muncă și semnătura electronică, daca e cazul, iar aducerea la cunoștință să se facă prin mai multe metode care ar confirma recepționarea informației de către salariat.
În cadrul audierilor, reprezentanții autorităților vizate au susținut în mare parte inițiativa înaintată. În același timp, unele entități au o serie de propuneri și obiecții, care pot fi discutate pe platforma parlamentară, în procesul de promovare în Legislativ a proiectului.
La rândul lor deputații prezenți la ședința Comisiei Economie Buget și Finanțe au salutat și susținut plenar inițiativa înaintată, menționând că, cel mai probabil, pachetul legislativ de digitalizare a economiei va fi înregistrat ca inițiativă a deputaților, iar discuțiile pe marginea documentului vor continua, deja pe platformă parlamentară.
Amintim, pachetul de digitizare a economiei a fost elaborat de Executiv, cu suportul comunității de afaceri și a donatorilor, însă din cauza lipsei unui Guvern plenipotențiar, Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru a solicitat susținerea Comisiei parlamentare de profil în promovarea de mai departe a documentului.
Secretariatul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru este sprijinit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, cu susținerea financiară a Fondului Guvernului Marii Britanii pentru Buna Guvernare și de proiectul Corporației Internaționale Financiare Reforma climatului investițional, finanțat de Agenția de Dezvoltare Internațională a Guvernului Suediei.
via | consecon.gov.md
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1021 vizualizări
Data publicării:
07 Aprilie /2021 16:48
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
digitalizare | economia nationala | proiect de lege | Consiliul Economic | monitorul.fisc.md
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.