Știri

„Export Morning”: Țările Baltice – Poarta către Nord

Țările Baltice reprezintă o platformă de afaceri avantajoasă pentru Republica Moldova și pentru multe companii din țară ar putea deveni o oportunitate neexplorată anterior. Afirmația a fost făcută de către directorul Agenției de Investiții din Republica Moldova, Rodica Verbeniuc, în cadrul celei de-a 11-a ediții a evenimentului „Export Morning”, la care au fost prezentate oportunități și modalități de acces pe piețele Țărilor Baltice în scopul sporirii volumului de export și diversificării pieței.
 
Deși aceasta este ultima ediție din cadrul programului, în curând va fi lansată o nouă versiune a acestuia, pentru a continua asistența informațională și practică a exportatorilor autohtoni.

 

La rândul său, secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii, Iuliana Drăgălin, a menționat că Țările Baltice ne acordă susținere continuă în parcursul european, precum și asistență externă în domenii vitale pentru dezvoltarea RM.

 

După cum a menționat secretarul de stat al MEI, între Moldova și Țările Baltice sunt semnate cele mai importante acorduri de cooperare, cum ar fi: cele de promovare și protejare reciprocă a investițiilor, privind cooperare economică, evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitul pe venit și proprietate etc.

 

Conform experților programului „Expert Morning”, în Țările Baltice se atestă o creștere constantă a importurilor din țara noastră. Astfel, în perioada anilor 2018-2019, în Estonia a crescut cu 77% importul de nuci și cu 8% importul de mobilă, în Letonia – importul de medicamente (cu 27%), haine pentru femei (cu 24%), semințe de floarea soarelui (cu 16%), vin (cu 12%) și produse de patiserie (cu 6%), iar în Lituania am exportat cu 9% mai multe produse de patiserie, cu 8% mai multe nuci, tot cu 8% în creștere a fost exportul de produse de ciocolată și medicamente și cu 5% cel de mobilă.

 

Astfel, în topul produselor exportate în Țările Baltice sunt: vinul, alcoolul, ape minerale și gazoase, sucuri din struguri, bere, produse de cofetărie, nuci proaspete, uscate sau decojite, struguri, caise, nectarine, cireșe, piersici, prune, semințe de floarea soarelui, medicamente terapeutice sau profilactice, precum și produse industriale, ca: mașini pentru lactate, mobilier și părți ale acestora, mașini și aparate pentru terasare/nivelarea pământului, prosoape igienice, aparate electronice, articole vestimentare.

 

Potrivit datelor, doar în anul 2019 RM a înregistrat o creștere cu circa 37% la exportul de nuci, 17% la exportul de struguri și 15% la exportul de fructe, în special sâmburoase. Totodată, relațiile comercial-economice pe parcursul ultimilor ani au înregistrat o dinamică ascendentă.

 

Piața cu abordare nordică

 

Antreprenorii care au deja rezultate bune în colaborarea cu această piață au menționat că, pentru a pătrunde și a te menține acolo, trebuie să ai o altă abordare, orientată spre calitate și exclusivitate, iar pentru o vizibilitate mai bună e nevoie de organizarea mai multor campanii de promovare a produselor moldovenești, a brandului de țară și acțiuni de protejare a mărcilor existente pe această piață.

 

În același timp, experții programului care au realizat un studiu privind piața din Țările Baltice susțin că aceasta reprezintă o piață cu politici liberale și cu suport acordat investițiilor, precum și cu oportunități foarte bune pentru antreprenorii străini, unde fiecare își găsește locul său, oferindu-i-se și o siguranță comercială la nivel înalt.

 

Țările Baltice au un potențial de creștere înalt, PIB-ul cumulativ în aceste țări reprezintă circa $120,2 mld. în comparație cu $11,96 mld. al țării noastre. Totodată, la nivel de clasamente internaționale (Doing Business și World Economic Forum), Lituania este clasată pe poziția 11/39, Estonia – 16/29 și  Letonia – 19/41.

 

Programul „Export Morning” a fost lansat în luna aprilie 2019 de către Proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate și comunicare pentru acțiunile referitoare la implementarea Acordului de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/DCFTA)”, în parteneriat cu Agenția de Investiții, fiind adresat întreprinderilor autohtone interesate să-și extindă competențele și să-și crească nivelul de competitivitate în vederea efectuării unui export eficient.

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

872 vizualizări

Data publicării:

12 Februarie /2021 08:00

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

Export | tarile Baltice | monitorul.fisc.md

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon