02
03 2020
404

Impozitarea instituțiilor medico-sanitare, în atenția autorităților

Începând cu 1 ianuarie 2018, prin Legea nr. 288 din 15 decembrie 2017 cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative, a fost abrogat art.511 din Codul fiscal, care prevedea că instituțiile medico-sanitare publice și private se scutesc de impozitul pe venitul obținut din activitatea prestărilor de servicii medicale legate de realizarea Programului unic al asigurării obligatorii de asistență medicală. Astfel, ca urmare a modificărilor, instituțiile medico-sanitare private sunt obligate să își onoreze obligațiile fiscale privind impozitul pe venit obținut din activitatea prestărilor de servicii medicale, inclusiv legate de realizarea Programului unic, prin aplicarea regimului general de impozitare. La rândul lor, instituțiile medico-sanitare publice, fiind instituții publice, cad sub incidența prevederilor art. 51 din CF, care prevede scutirea autorităților și instituțiilor publice de impozitul pe venit. Subiectul cu privire la impozitul pe venit achitat de instituțiile medico-sanitare publice și private a fost discutat în cadrul ședinței Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective. Astfel, reprezentanții patronatelor susțin că prin această modificare se încalcă principiile asigurării obligatorii de asistență medicală, iar efectele acesteia creează premise pentru discriminarea mediului privat în sistemul AOAM. Totodată, ei susțin că profitul pe care îl obțin instituțiile medicale ar putea fi investit mai eficient în procurarea utilajelor medicale performante. Astfel, patronatele propun restabilirea art.511. În același timp, poziția Ministerului Finanțelor este că orice profit trebuie să fie impozitat. Orice agent economic care generează profit trebuie să achite un impozit din acesta. Cota de 12%, dacă să comparăm cu regiunea, este printre cele mai mici. Chiar în Constituție este reglementat faptul că toți cetățenii, inclusiv agenții economici, trebuie să contribuie, prin impozite și taxe, la bugetul statului. Cât privește argumentul discriminării, menționăm că instituțiile publice sunt instituții non-profit, respectiv, atunci când spunem că noi scutim aceste instituții de impozit, nu este relevant, deoarece în acest caz nu este profit. Acest argument a stat și la baza deciziei abrogării articolului, a menționat secretarul de stat al Ministerului, Dorel Noroc. Totodată, părțile au decis să discute subiectul în procesul definitivării Cadrului Bugetar pe Termen Mediu pentru anii 2020-2022.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.