Știri

Noi tendințe în turism, prezentate la MBW 2019

Noua Strategie de dezvoltare a turismului în Republica Moldova, elaborată pentru anii 2020-2030, ar trebui să conțină instrumente fiscale pentru lansarea și dezvoltarea unei afaceri în domeniu, precum și să prevadă extinderea zonelor turistice rurale ca o activitate coordonată la nivel de Guvern. Totodată, obiectivul principal al documentului ar trebui să fie alinierea la tendințele globale, pentru că apar noi forme de turism. Afirmațiile au fost enunțate de către secretarul de stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii, Alexandru Sonic, în cadrul celui de-al V-a panel de discuții din cadrul evenimentului „Moldova Business Week” dedicat turismului. Deși este o țară mică, Moldova are un potențial turistic mare datorită faptului că reprezintă un mediu multicultural, ceea ce le oferă turiștilor o experiență unică, a menționat secretarul de stat. Totodată, Moldova are un potențial mare datorită regimurilor liberalizate de vize, Acordului de Asociere RM-UE, ospitalității și tradițiilor, serviciilor prestate etc. În același timp, avem nevoie de investiții străine în acest domeniu. Trebuie să ne axăm și pe alte aspecte, cum ar fi investiția în resursa umană, este nevoie, de exemplu, de chelneri mai politicoși, pentru că prin prestarea unor servicii mai bune ne vom putea îmbunătăți imaginea și atrage cât mai mulți turiști, a mai recomandat Alexandru Sonic. În același timp, nu trebuie să ne oprim doar la acele segmente deja cunoscute de turiști, cum ar fi vinul și gastronomia, dar să dezvoltăm în continuare servicii noi. Potrivit unor studii efectuate în anii 2015, 2016 și 2018, circa 70% din turiștii care ne vizitează țara caută noi tendințe în turism – turism sustenabil, de aventură și experențial. Totodată, după cum a menționat Directorul Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, Doina Nistor, Moldova trebuie să fie integrată în procesul digitalizării turismului, care este una din tendințele turismului la nivel global. Despre cele mai importante tendințe în turism a vorbit Damian Kook, expert e-Tourism Frontiers, Kenya, potrivit căruia, în ultimii 5 ani, comportamentul turistului s-a schimbat foarte mult, iar acest fapt a dus la apariția unor noi aspecte în domeniul turismului – trendul generației milenarilor, de exemplu. De fapt, după cum a explicat speakerul, această categorie nu acceptă să fie numiți turiști și pretind la noțiunea de călători experimentați. Generația milenară nu va accepta să stea într-un hotel de 5 stele, aceștia preferă interacțiunea locală și experiențele unice. Călătoriile pentru ei sunt un stil de viață. Totodată, ei preferă să călătorească în grupuri. Aceștia niciodată nu vor alege un autocar cu 60 de locuri și să primească aceeași informație ca și generația oamenilor din anii 60-70 ai secolului XX. Datorită generației milenarilor, apar Top 10 cele mai frumoase locuri de vizitat sau alte topuri de acest gen. Din acest punct de vedere, Republica Moldova are un adevărat potențial, pentru că le poate oferi turiștilor lucruri autentice, experiențe unice, turism rural etc. În același timp, industria hotelieră va avea de pierdut cu acest tip de turiști, pentru că ei nu vor alege să stea în hotel sau să ia masa acolo, însă, datorită lor, se vor înregistra creșteri în industria alimentară și de retail. După cum a mai menționat speakerul, oamenii se orientează la prestarea unor servicii noi pentru turiști, iar, la nivel global, în ultimii ani se fac investiții mari în activitățile fizice pentru aceștia, ferme turistice, închirierea transportului etc. O altă tendință la care s-a referit invitatul este „un altfel de marketing în turism”. Reclama plătită pe diferite site-uri nu are un impact atât de mare precum au postările în mediul online ale turiștilor. O poză, un clip video cu locurile vizitate deja poate atrage mult mai mulți turiști decât spoturile lungi de promovare. Panelul de discuții dedicat turismului în cadrul MBW este la a doua ediție. După cum a menționat directorul Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, Agenția are un mandat foarte mare, inclusiv promovarea turismului, iar MBW este o platformă importantă pentru această industrie. Totodată, în cadrul panelului au fost prezentate și rezultatele și provocările turismului în UTA Găgăuzia, unde în luna iulie curent a fost deschis Centrul regional de informare turistică, care este un element de coordonare a ecosistemului turistic al regiunii, reunind diverși actori din industria turistică, cât și din activitățile conexe. De asemenea, discuțiile s-au axat și pe turismul vitivinicol, fiind prezentate istoriile de succes ale ArtVin Purcari și VinOpera Castel MIMI, precum și pe inovațiile și practicarea anumitor sporturi de turism. La fel, participanții au avut ocazia să afle despre tendințele în dezvoltarea turismului în Italia, Georgia și România.
author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1795 vizualizări

Data publicării:

15 Noiembrie /2019 11:00

Domeniu:

Noutăți | Turism

Etichete:

turism | Moldova Business Week | Republica Moldova | localitati rurale | competitivitate

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon