Știri
Raport privind evaluarea capacităților APL
- Procesul bugetar la nivelul UAT nu produce bugete credibile. La elaborarea bugetului local se aplică tehnici simpliste de prognozare a veniturilor şi cheltuielilor.
- Subestimarea şi supraestimarea veniturilor indică neajunsuri atât în prognozarea acestora, cât şi în mobilizarea şi colectarea lor.
- Fluctuaţia pronunţată a liniilor bugetare indică şi la politica fiscală neeficientă promovată de la nivelul APC caracterizată prin lipsa abordării strategice, promovarea insistentă şi brutală a intereselor politice şi de grup, modificări frecvente a legislaţiei pe parcursul anului fiscal, etc.
- La nivelul bugetelor locale analizate bugetarea este în exclusivitate liniară. Clasificarea pe programe şi clasificarea pe articole sensibile la dimensiunea de gen, reprezentând o inovaţie relativ recentă în Republica Moldova, este insuficient implementată la nivelul instituţiilor APC, cu atât mai puţin la nivelul APL de nivelul I.
- Bugetul local anual este unicul document de bază produs în cadrul calendarului bugetar la nivelul APL analizate. CBTM nu reprezintă un instrument real de planificare şi gestiune financiară la nivelul UAT, el fiind elaborat în exclusivitate superficial, doar pentru a raporta existenţa acestuia.
- Transparenţa relaţiilor fiscale între APL I, APL II şi APC este afectată de modificarea legislaţiei fiscale pe parcursul anului bugetar, întârzieri la comunicarea informaţiei bugetare de către MF şi/sau direcţia generală finanţe, întârzieri în alocarea transferurilor etc.
- Accesul publicului la principalele informaţii bugetare este puternic afectat din cauza lipsei paginii web şi altor instrumente de acest gen în majoritatea primăriilor analizate. În cazul primăriilor care au pagină web, sunt făcute publice doar informaţiile ce ţin de bugetul local aprobat. Nu sunt date publicităţii rapoartele privind auditul extern, informaţia aferentă contractelor de achiziţii publice etc.
- În UAT analizate participarea cetăţenilor la dezbaterea bugetului este limitată. În plus, calitatea audierilor publice este nesatisfăcătoare.
- În cazul localităţilor analizate nu există prognoze fiscale multianuale. Nu există legături între bugetele de investiţii şi estimările cheltuielilor pe termen mediu.
- Analizând funcţionarea legislaţiei fiscale la nivel local constatăm existenţa următoarelor probleme: asigurarea logistică slabă a perceptorului fiscal, lipsa tehnicii de calcul în majoritatea UAT de nivelul întâi, ce nu permite evidenţa strictă şi la zi a încasării impozitelor de la persoanele fizice din UAT. Nu există o reţea informaţională unică. Asigurarea informaţională slabă a APL nu permite acestora să intervină operativ în procesul de administrare a taxelor şi impozitelor locale. APL, responsabil de colectarea impozitelor şi taxelor locale nu are pârghii reale de a influenţa agenţii economici în achitarea impozitelor şi taxelor locale la timp.
- Deşi în ultimii ani sunt implementate măsuri de dezvoltare a serviciului de audit intern în instituţiile publice, la nivelul APL analizate nu există unităţi de audit intern.
- În APL de nivelul satelor şi comunelor, rolul consiliului local în audierea rapoartelor privind execuţia şi controlul bugetului local este limitat.
- Asigurarea nesatisfăcătoare cu specialişti financiari (atât sub aspect cantitativ, cât şi calitativ). Perfecţionarea insuficientă a cadrelor în domeniul managementului finanţelor publice locale şi colectării impozitelor şi taxelor locale.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1795 vizualizări
Data publicării:
17 Martie /2017 16:00
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
Ministerul Finanţelor | raport | APL | specialisti financiar | control financiar
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.