16
06 2021
138

Transportul public. 12 standarde de calitate pentru mun. Chișinău

Prestatorii de servicii de transport public care activează pe rutele aprobate de Direcția Generală Transport și Căi de Comunicații a Consiliului municipal Chișinău ar putea aplica Standardele de calitate - un document cu caracter normativ, obligatoriu pentru toți prestatorii, indiferent de forma lor de proprietate. Proiectul acestuia a fost examinat ieri, 15 iunie, în cadrul ședinței Comisiei pentru buget, economie, finanțe, patrimoniu public local, agricultură și problemele suburbiilor a CMC.
 
La baza elaborării Standardelor au stat atât analiza detaliată a situației curente din domeniul transportului public din mun. Chișinău, cât și analiza experienței internaționale a unor orașe cu numărul populației similar capitalei RM.

 

Proiectul conține 12 standarde ce se referă mijlocul de transport: termenul de exploatare, densitatea maximă admisibilă a călătorilor, asigurarea accesului persoanelor cu mobilitatea redusă, dotarea cu aer condiționat, intervalul maxim admisibil de circulație, periodicitatea dezinfectării și spălării acestuia etc.

 

Potrivit documentului, vârsta maximă a unităților de transport în cazul troleibuzelor va constitui 20 de ani, iar în cazul autobuzelor – 15. Potrivit datelor, la Regia Transport Electric în prezent sunt înregistrate 392 de troleibuze, dintre care  se încadrează în standardul ce ține de vârstă 319 unități. În același timp, în Parcul Urban de Autobuze din totalul de 143 unități doar 53 ar corespunde standardului de vârstă, iar începând cu anul 2022 doar 31 autobuze se vor încadra în limita de vârstă stabilită.

 

Densitatea maximă admisibilă este standardul ce reflectă numărul anual de călători care pretind la un loc existent în unitățile de transport disponibile. Autoritățile intenționează ca acest indicator să fie de 2500 călători per an. Conform datelor disponibile, în anul 2019 densitatea călătorilor pentru un loc în unitățile de transport a fost de circa 4300, fiind de 2,5 ori mai mare decât în alte orașe cu număr similar de populație.

 

În același timp, municipalitatea intenționează ca în sistemul public de transport să fie incluse exclusiv unitățile care se încadrează în categoria citybus, ce presupune limitarea minimă a dimensiunilor la 3 metri înălțime, 2,2 metri lățime și 7,5 metri lungime.

 

Standardele ECO reprezintă una din cele mai mari provocări pentru sistemul public de transport din Chișinău, pentru că la nivel local sau național la momentul actual nu există anumite norme privind emisiile motoarelor unităților de transport. În acest context, s-a propus elaborarea unei formule unice ce va include valoarea maximă a Standardelor europene de emisie aprobate în anul respectiv.

 

Cât privește asigurarea transportului cu aparate de aer condiționat, conform datelor prezentate în document din totalul unităților de transport care circulă pe rutele din mun. Chișinău doar 31 de autobuze și 46 de troleibuze sunt dotate cu aparate de aer condiționat, însă standardele elaborate își propun ca într-o perioadă restrânsă de timp să majoreze ponderea acestora la 100%.

 

În același timp, se propune diminuarea intervalului maxim admisibil între unitățile de transport la 30 de minute, astfel încât să fie asigurat un flux continuu pe rute, ceea ce va necesita  și alocarea suplimentară de unități pe unele rute. În prezent, cel mai mare interval constatat este 2 ore și 45 de minute (pentru autobuzul nr.46) și 64 de minute (pentru troleibuzul nr.37).

 

Se preconizează ca standardele de calitate să intre în vigoare la 1 septembrie curent, iar anual,  până la 1 martie, Direcția Generală Transport și Căi de Comunicații să prezinte Consiliului municipal un raport privind respectarea standardelor de calitate.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.