Știri
Garanția pentru contestație. Proiect, înregistrat în Parlament
Operatorul economic în cadrul achiziției publice, va fi obligat să depună, odată cu contestația și garanția pentru contestație, în valoare de 1% din valoarea estimată a achiziției, la contul trezorerial al Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC), dar nu mai mult de 100 mi lei.
Pe agenda Parlamentului este înregistrat un proiect de lege pentru modificarea Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice, prin care se propune îmbunătățirea procesului de examinare și soluționare a contestațiilor, formulate în cadrul procedurilor de achiziții publice, prin reducerea și simplificarea termenelor de examinare a contestațiilor și excluderea blocării, în unele cazuri neîntemeiate, a întregii proceduri de achiziție publică.
Astfel, se propune instituirea unui mecanism de responsabilizare a operatorilor economici care intenționează să depună contestație, prin introducerea unei garanții pentru contestație. În esență, garanția pentru contestație reprezintă valoarea bănească depusă de contestator, în vederea garantării motivelor temeinice invocate în contestație.
ANSC nu are dreptul să pretindă la plata garanției pentru contestație și se restituie contestatorului la contul bancar în termen de 3 zile lucrătoare de la emiterea deciziei pe marginea contestației depuse.
De asemenea, până la transmiterea punctului de vedere sau până la desfășurarea ședinței deschise de examinare a contestației, autoritatea are dreptul să adopte măsuri de remediere considerate necesare ca urmare a deficiențelor invocate de către contestator, informând despre acest fapt participanții la procedura de achiziție, inclusiv ANSC, despre măsurile de remediere applicate, având obligația de a le publica în SIA RSAP, nu mai târziu de o zi de la data adoptării.
Totodată, proiectul mai prevede că ofertanții care încă nu au fost excluși definitiv sunt considerați în continuare interesați în contestarea deciziei de reevaluare a ofertelor, dacă au contestat decizia inițială de atribuire a contractului / de anulare a procedurii de achiziție publică. O excludere este definitivă în cazul în care a fost notificată ofertanților interesați și fie, a fost considerată legală de către ANSC, fie nu mai poate face obiectul unei căi de atac în fața Agenției.
În cazul în care contestatorul consideră că măsurile adoptate sunt suficiente pentru remedierea actelor invocate ca fiind ilegale, acesta trimite ANSC o cerere de renunțare la contestație, iar Agenți dispune încetarea procedurii de soluționare a contestației.
Autorii mai propun ca cazul în care procedura de achiziție publică conține mai mult de 20 de loturi, darea de seamă privind procedura de achiziţie publică să fie publicată în Buletinul achizițiilor publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii contractului sau de la data emiterii deciziei de anulare.
Analiza evoluției anuale a contestațiilor înregistrate la ANSC, în perioada anilor 2018-2022, relevă că numărul acestora este în continuă creștere, cu o ușoară stabilizare pe parcursul ultimilor 2 ani. Conform datelor oficiale, în anul 2022 au fost înregistrate 1135 de contestații.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
762 vizualizări
Data publicării:
12 Iulie /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
procedura de contestare | achizii publice
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.