Opinii

Alexandru Baltag : Asociațiile de business sunt voci puternice în relația cu statul

Asociația Oamenilor de Afaceri din Republica Moldova este umbrela sub care businessul moldovenesc învață să crească, să progreseze și de ce nu, să se internaționalizeze. Asociația are o viziune nouă și promite, în anii următori, consolidarea sporită a mediului de afaceri din țara noastră. Despre viziuni de viitor, parteneriate și oportunitatea de a face parte dintr-o asociație de business, am discutat cu noul director general al AOAM, Alexandru Baltag. Alexandru Baltag este doctor în relații internaționale și studii europene. A fost implicat în mai multor proiecte privind procesul de integrare europeană a Republicii Moldova. A activat în cadrul Aparatului Președintelui Republicii Moldova, iar în perioada 2015 – 2017 a lucrat în calitate de consilier al Viceprim-ministrului și Ministrului Economiei în domeniul cooperării economice internaționale. - Recent ați devenit directorul Asociației Oamenilor de Afaceri din Republica Moldova. Care au fost principalele 3 obiective pe care vi le-ați propus, reeşind din declaraţia Dvs. anterioară că noua abodare a AOAM se bazează pe Inovație, Investiții și Inițiative? - Așa cum am spus la preluarea funcției de director general al AOAM, în perioada următoare ne vom concentra eforturile pe susținerea mai puternică a micilor afaceri din Republica Moldova, promovarea țării noastre pentru atragerea de investiții străine și dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândurile tinerilor. De ce ne-am asumat aceste lucruri? În primul rând, pentru că micile afaceri reprezintă măsura cea mai bună a succesului unei economii, iar Moldova nu poate deveni o economie de succes fără ca micile afaceri să prospere. În al doilea rând, pentru că investițiile străine rămân o zonă-cheie cu ajutorul căreia economia noastră poate crește rapid, iar în al treilea rând, pentru că Moldova are nevoie de mai mulți tineri care lansează afaceri și creează locuri de muncă aici, în țară. Avem încredere că bazarea pe cele 3 obiective menționate va reprezenta cel mai bine misiunea generală a AOAM de a susține mediul de business din Republica Moldova în perioada următoare. - Ați activat în sectorul public și cunoașteți subtilităţile conlucrării dintre mediul de business și autorități. Ce acţiuni concrete poate întreprinde un om de afaceri pentru a avea o colaborare eficientă cu autoritățile publice? - Statul cere, în primul rând, corectitudine de la un om de afaceri – adică să plătească la timp și integral impozitele și taxele. Nu e doar atât, însă. Este vorba de participarea oamenilor de afaceri în crearea unui mediu de afaceri mai bun, iar aceasta presupune mai multe lucruri, de la consultări periodice cu instituțiile publice, la introducerea de noi practici de business. Pe această cale statul își construiește încrederea în companii. Pe de altă parte, (acesta e un aspect la fel de important, dar pe care încă nu s-a pus destul accent în Moldova), este încredere în stat din partea companiilor. În acest context, statul trebuie și el să ia măsuri suplimentare pentru a spori această încredere. Totuși, autoritățile au întrerpins unele măsuri în acest sens, cum ar fi moratoriul de anul trecut privind controalele la entităţi, reducerea numărului organelor de control și de acte permisive, precum și alte măsuri, ce au fost promise și urmează a fi realizate. Relația trebuie, deci, privită din ambele perspective, iar colaborarea eficientă dintre stat și oamenii de afaceri depinde de pașii concreți pe care-i fac ambele părți. - Printre misiunile Asociației sunt atragerea investitorilor străini, colaborarea cu businessul internaţional şi cu structurile similare din alte ţări. Care sunt perspectivele de internaţionalizare a business-ului autohton? - Business-ul din Moldova are deja o puternică componentă internațională, așa cum se vede din existența mai multor camere de comerț bilaterale, dar și din faptul că mai multe companii străine importante prezente în Moldova au calitatea de membru în asociațiile de business din țara noastră. Republica Moldova are interesul de a fi reprezentată internațional, în primul rând, prin afacerile generatoare de exporturi, de aceea este esențial să găsim parteneri externi în căutare de astfel de exporturi, fie îi căutăm în sectoarele tradiționale (cele legate de agricultură, spre exemplu), fie în sectoare noi și dinamice precum IT sau automotive. Modelul de dezvoltare al țării noastre trebuie mai mult centrat pe exporturi, fiindcă suntem o economie mică în vecinătatea gigantului economic care este Uniunea Europeană și există potențial de export încă nevalorificat. De aceea Acordul de Asociere Moldova – UE este un instrument bun pentru mediul de afaceri de la noi, fiindcă oferă accesul la o piață foarte mare. Vorba aceea: nu putem noi exporta cât ar putea ei consuma de la noi. - Care sunt avantajele calităţii de membru al AOAM pentru antreprenorii care au acceptat să se unească sub umbrela Asocieţiei? În linii mari, cum consideraţi, activând independent, este posibil să ai o afacere de succes în țara noastră? - AOAM este, în esență, o plaformă prin care companiile din Moldova își pledează cauza și prin care colaborează cu mediul guvernamental, în vederea îmbunătățirii climatului de afaceri. Evident, una este când un antreprenor individual solicită anumite îmbunătățiri ale legislației, iar alta este când face acest lucru o asociație ce grupează membri care realizează împreună 18% din PIB-ul Moldovei. În același timp, evident că este posibil să derulezi orice afacere în calitate de membru al vreunei asociații de business. La fel cum e posibil, de exemplu, pentru oricine să fie salariat fără a fi membru într-un sindicat sau asociație profesională. Asociațiile de business solide, recunoscute, sunt, însă, voci puternice în relația cu statul. De asemenea, asociațiile de business precum AOAM oferă contacte cu parteneri străini, iar membri noștri pot găsi pe această cale noi posibilități de dezvoltare. - Care sunt provocările Asociației Oamenilor de Afaceri pentru următoarea perioadă şi care sunt perspectivele acesteia? - Eu sunt convins că perspectivele AOAM sunt foarte bune. Chiar din momentul înființării ei în anul 2010, AOAM a fost un jucător important în sectorul non-guvernamental economic, iar seriozitatea și forța ei au fost apreciate. Primii 7 ani de existență ne-au adus o poziție recunoscută, iar următorii ani categoric vor consolida această poziție. - Vă mulţumim.
author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1932 vizualizări

Data publicării:

13 Iulie /2017 14:46

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

AOAM | Alexandru Baltag | mediul de afaceri | PIB | antreprenori

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon