Știri

OCN: rigori pentru administratori și efectuarea auditului obligatoriu

Cabinetul de miniștri a susținut proiectul completărilor la Legea nr. 1/2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară, elaborat în vederea ajustării prevederilor cadrului normativ actual ce vizează activitatea acestui sector.
 
În condițiile aprobării inițiativei în redacția propusă, Legea nr. 1/2018 va prevedea că calitatea de administrator, de deținător al organizației de creditare nebancară (OCN) nu o vor putea deține persoanele care au avut calitatea de administrator și/sau deținător cu drept de proprietate sau control a cel puțin 50% din capitalul social, sau drepturile de vot ale OCN care anterior a fost radiată din Registru OCN autorizate din cauza neînlăturării, în termenul stabilit, a circumstanțelor care au dus la suspendarea activității organizației.
 
Totodată, se propune ca membrul organului executiv, conducătorul sucursalei/oficiului secundar al OCN să corespundă unor criterii suplimentare de calificare (studii superioare în domeniile ce ţin de ştiinţele economice, de drept) și de experiență (activitate de cel puţin 2 ani în domeniul economico-financiar sau de drept/juridic).
 
Proiectul prevede și stabilirea unui termen de până la 2 ani pentru dreptul autorității de supraveghere de a suspenda activitatea OCN în cazurile1 prevăzute de Legea nr.1/2018, iar pe perioada suspendării OCN-ul va rămâne subiect al legii, fiind obligată să se conformeze cerințelor acesteia. Autoritatea de supraveghere va înregistra reluarea activității OCN în registru, în cazul în care vor fi înlăturate încălcările pentru care a fost suspendată activitatea și la cererea OCN.
 
Modificările susținute de Guvern prevăd și efectuarea auditului obligatoriu al tuturor OCN (la etapa actuală, doar organizațiile ale căror active depășesc 50 mil. lei la sfârșitul perioadei de gestiune sunt obligate să efectueze auditul situațiilor financiare anuale). Astfel, conform proiectului, situaţiile financiare anuale ale OCN trebuie să fie auditate de către o societate de audit în conformitate cu legislaţia din domeniul auditului. În termen de până la 120 de zile de la finele perioadei de gestiune, organizația va fi obligată să prezinte autorității de supraveghere raportul de audit.
 
Autoritatea va fi în drept să stabilească efectuarea auditului la OCN și în alte scopuri decât cel prevăzut supra şi de standardele aplicabile în aceste cazuri, care vizează unul sau mai multe aspecte (corespunderea capitalului reglementat; veridicitatea şi plenitudinea rapoartelor cu privire la clasificarea şi calcularea mărimii provizioanelor pentru acoperirea pierderilor; corespunderea şi implementarea politicilor şi procedurilor interne ale OCN în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului etc.).
 
Proiectul de lege urmează a fi examinat și aprobat de Parlamentul RM.
____________________________________
Legea nr. 1/2018, art. 20. Suspendarea activității și radierea din Registru
(1) Autoritatea de supraveghere este în drept să suspende activitatea organizației de creditare nebancară, cu mențiunea respectivă în Registru, în următoarele cazuri:
a) la cererea organizației de creditare nebancară;
 
b) neîndeplinirea prescripțiilor autorității de supraveghere privind înlăturarea încălcărilor în activitate, inclusiv în cazul sesizării de către autoritatea responsabilă privind nerespectarea legislației cu privire la contractele de credit pentru consumatori;
 
c) prezentarea către autoritatea de supraveghere a unor date eronate sau neautentice probate corespunzător, care au servit drept temei pentru eliberarea avizului pentru înregistrarea de stat și/sau înregistrarea în Registru;
 
d) încălcarea de către organizația de creditare nebancară a interdicțiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a).
 
(2) Autoritatea de supraveghere radiază organizația de creditare nebancară din Registru în următoarele cazuri:
a) la cererea organizației de creditare nebancară, inclusiv în cazul în care aceasta își încetează existența în urma reorganizării, insolvabilității sau lichidării;
 
b) neînlăturarea, în termenul stabilit, a circumstanțelor care au dus la suspendarea activității.
 
(3) Autoritatea de supraveghere radiază organizația de creditare nebancară din Registru și o informează despre acest fapt în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a deciziei respective.
(4) Pe perioada suspendării activității sau în cazul radierii din Registru, organizația de creditare nebancară nu este în drept să desfășoare activitățile de creditare nebancară specificate la art. 8 alin. (2), cu excepția deservirii creditelor acordate anterior datei de suspendare a activității.
(5) Organizația de creditare nebancară care a fost radiată în temeiul prevederilor alin. (2) poate solicita reînregistrarea în Registru, conform procedurii de înregistrare stabilite în prezenta lege, cu condiția prezentării documentelor confirmative privind înlăturarea motivelor care au servit drept temei pentru radiere.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

377 vizualizări

Data publicării:

22 Iunie /2022 08:01

Domeniu:

Noutăți

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon