Știri

Prevenirea și combaterea spălării banilor: extinderea noțiunilor și diminuarea cuantumului tranzacțiilor declarate

În scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, în legislația națională va fi inclusă noțiunea de monedă virtuală, aceasta fiind definită drept  reprezentare digitală a valorii care nu este emisă sau garantată de o bancă centrală sau de o autoritate publică, nu este în mod obligatoriu legată de o monedă instituită legal și nu deține statutul legal de monedă sau de bani, dar care este acceptată de către persoane fizice sau juridice drept mijloc de schimb și poate fi transferată, stocată sau tranzacționată în mod electronic.

 

Proiectul de lege prin care va avea loc armonizarea legislației autohtone la cea comunitară, dar și extinderea noțiunilor în sensul aplicării noilor prevederi în domeniul combaterii spălării banilor, este înregistrat în Parlament.

 

Astfel, este propusă includerea în Legea nr.308/2017 a determinării furnizorilor de servicii pentru fiducii, societăţi şi alte entităţi sau construcţii juridice1, de construcţie juridică, care se referă la fiducii stabilite prin acord şi alte construcţii juridice similare, care includ drepturi fiduciare, gestionarea fiduciei (custodie şi fideicomiso), furnizori de servicii privind monedele virtuale2 etc.

 

 

Proiectul conține lista exhaustivă a entităților raportoare, care vor prezenta  informația necesară ce ține de tranzacțiile tranzacțiile înregistrate și vizează domeniul prevenirii infracțiunilor nominalizate supra, cu modificarea pentru unii furnizori de informații a datei de prezentare a raportului ( de la data de 15 la data de 5a lunii imediat următoare lunii de gestiune) în adresa Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor. Totodată, este propusă diminuarea de la 300 mii lei la 200 mii lei a cuantumului de comunicare a tranzacțiilor efectuate prin una sau mai multe operațiuni care au legătură între ele, ținînd cont de cerințele la nivel national, iar în cazul furnizorilor de servicii privind monedele virtuale măsurile de precauție stabilite vor fi aplicate indiferent de valoarea tranzacției.

 

Suplimentar, unitatea de schimb valutar va înregistra, cu prezentarea actelor de identitate,  operațiunile de schimb valutar în numerar cu o valoare care depășește 50 mii lei (la momentul actual – 200 mii lei), se va modifica de la 5000 lei până la 3000 lei valoarea maximă depozitată electronic, ca și valoarea transferurilor lunare asupra cărora entitățile raportoare pot omite aplicarea măsurilor de precauție privind clienții referitoare la moneda electronică sau instrumentul de plată preplătit.

 

 

Potrivit documentului, entitatea raportoare urmează să aibă certitudinea că cunoaşte cine este beneficiarul efectiv și înţelege structura proprietăţii şi structura de control ale clientului, iar identificarea beneficiarului efectiv şi adoptarea de măsuri adecvate şi bazate pe risc pentru verificarea identităţii acestuia va fi efectuată utlizând documente, informații și date relevante obținute dintr-o sursă sigură și independentă.

 

 

Este propusă și atribuirea Serviciului Fiscal de Stat a competenței de creare, gestionare şi actualizare a Registrului casetelor de siguranţă ale persoanelor fizice şi juridice, iar completarea art. 11 din Codul de executare poate prevedea ca deciziile emise de Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor să devină documente executorii, fiind executate în conformitate cu normele stabilite de Codul de executare.

 

Proiectul de lege poate fi examinat integral aici.

 

­­­­­­­­­­­­­­­­­1 Persoanele fizice şi juridice, ce prestează unor terţi, în calitate de profesionist, concomitent sau cel puțin una din următoarele servicii:

1.         constituie persoane juridice de orice tip;

2.         exercită funcţia de  director sau de administrator (sau organizează ca o altă persoană să acționeze ca) al persoanei juridice sau are calitatea de partener în cadrul unei asocieri sau a unei funcţii similare legate de alte persoane juridice sau organizează ca o altă persoană să exercite funcţii similare;

3.         pune la dispoziţie un sediu, o adresă comercială, poştală ori administrativă sau orice alt serviciu similar acestora;

4.         exercită calitatea de fiduciar (sau organizează ca o altă persoană să acționeze ca) într-o fiducie sau într-o construcţie similară acesteia sau intermediază în numele altei persoane care exercită această calitate;

5.         exercită calitatea de (sau organizează ca o altă persoană să acționeze ca) fondator, asociat sau acționar nominal al persoanelor juridice de orice tip.

 

2 Persoanele juridice, ce prestează unor terţi în calitate de profesionist, în baza actelor permisive corespunzătoare, concomitent sau cel puțin una din următoarele servicii:

1.         servicii de schimb între monedele virtuale și monedele fiduciare;

2.         servicii de schimb între una sau mai multe forme de monede virtuale;

3.         transferul monedelor virtuale;

4.         servicii de păstrare în siguranţă a cheilor criptografice private în numele clienţilor săi, pentru deţinerea, stocarea şi transferul de monede virtuale;

5.         participarea și/sau furnizarea serviciilor financiare legate de oferta unui emitent și/sau vânzarea unei monede virtuale.

Instituții:

Parlamentul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

1036 vizualizări

Data publicării:

29 Noiembrie /2022 07:58

Catalogul tematic

Noutăți

Etichete:

proiect de lege | prevenirea spalarii banilor

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon