Știri
Semnătura electronică a notarului poate substitui ștampila și semnătura olografă a acestuia
Actul notarial în formă de document electronic se va întocmi cu respectarea condițiilor de procedură stabilite de Legea nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor, Legea privind identificarea electronică și serviciile electronice și Regulamentul aprobat de Ministerul Justiției după consultarea Camerei Notariale.
Ministerul Economiei a elaborat, cu suportul Consiliului Economic de pe lângă Prim-ministru și USAID Moldova, proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, care are obiectivul de revizuire a modului de reglementare a proceselor de interacțiune existente, în special între notari și beneficiarii de servicii notariale, cu dezvoltarea posibilităților de interacțiune la distanță și, corespunzător, valorificarea la maximum a rezultatelor actuale ale dezvoltării tehnologice. Proiectul a fost inclus pe ordinea de zi a ședinței secretarilor de stat și urmează a fi propus pentru consultări publice.
Astfel, în condițiile aprobării proiectului în redacția propusă de autor, semnătura electronică calificată a notarului, aplicată pe actul notarial electronic, va substitui ștampila și semnătura olografă a acestuia.
Noile reglementări, care vor suplini Legea nr.69/2016, stabilesc că actul notarial în formă de document electronic va putea fi întocmit dacă notarul și toți participanții vor fi de acord, vor asigura prezența simultană și vor putea comunica față în față prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare și vor deține semnătura electronică calificată. Comunicarea la distanță nu va putea desfășurată dacă cel puțin unul din participanți nu este de acord cu o astfel de comunicare sau dacă nu va deține mijloacele tehnice necesare. Condițiile date nu se vor considera realizate dacă cel puțin una dintre părți sau notarul nu vor asigurat în mod neîntrerupt percepția vizuală și auditivă pe parcursul desfășurării acțiunii.
În formă de document electronic nu vor putea fi întocmite astfel acte notariale ca certificarea aflării persoanei în viață sau a aflării unei persoane într-un anumit loc; numirea, în cazurile prevăzute de lege, a custodelui sau a administratorului masei succesorale; asigurarea probelor; organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, certificarea etapelor procedurale ale licitaţiilor sau ale rezultatelor acestora; autentificarea testamentelor; primirea testamentului și a altor documente pe suport de hârtie la păstrare; acte de protest al cambiilor; acte de protest al cecurilor în caz de neplată; alte cazuri prevăzute de lege.
Totodată, proiectul prevede că modul de inițiere, desfășurare, încheiere a ședințelor de comunicare la distanță, precum și semnarea actelor notariale întocmite în formă de document electronic se vor stabili de Ministerul Justiției după consultarea Camerei Notariale.
Proiectul stabilește că notarul va putea refuza întocmirea unui act notarial la distanță în cazul existenței dubiilor cu privire la certitudinea identificării solicitantului sau a altor participanți; unei situații când, potrivit convingerii notarului, stabilirea voinței participanților sau explicarea conținutului și efectelor juridice ale actului solicitat impune necesitatea prezenței fizice a participanților; identificării unui risc, ținând cont de natura, scopul actului sau valoarea acestuia. Decizia notarului de a nu îndeplini actul notarial la distanță nu va putea fi contestată.
În cazul întocmirii actelor notariale prin comunicarea la distanță, identitatea participanților se va stabili cumulativ prin actul de identitate și prin programul de identificare electronică (eKYC - Electronic Know Your Customer), cu confruntarea obligatorie a informației cu datele din Registrul de stat al populației. Stabilirea și verificarea identității participanților de către notar se va face în conformitate cu rigorile Legii nr. 69/2016, în baza imaginii video și semnalului audio transmise prin mijloacele electronice de comunicare. La începutul fiecărei ședințe, fiecare participant se va identifica și va prezenta spre vizualizare actul său de identitate, inclusiv va transmite notarului copia acestuia.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1475 vizualizări
Data publicării:
14 Februarie /2023 07:59
Catalogul tematic
Noutăți | Notar
Etichete:
proiect de lege | servicii online | Activitatea notarială
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.