Știri
Sistemul Informațional e-AEO, lansat
Republica Moldova este prima țară din regiune care a obținut recunoașterea reciprocă a agenților economici autorizați cu Uniunea Europeană, Programul de recunoaștere reciprocă a Operatorilor Economici Autorizați (AEO) între RM și UE fiind semnat la 1 noiembrie 2023. Recunoașterea reciprocă a programelor de AEO contribuie la îmbunătățirea securității și facilitarea lanțului de aprovizionare a mărfurilor între țara noastră și UE. Astfel, agenții economici care obțin statutul de AEO vor beneficia de mai multe avantaje, cum ar fi controale reduse, tratament prioritar la vămuire, prioritate la controlul transporturilor.
Autorizațiile de AEO vor putea fi obținute prin intermediul Sistemului Informațional e-AEO, elaborat cu suportul Programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova, lansat astăzi, 27 aprilie curent, în cadrul unui eveniment organizat de Serviciul Vamal. Sistemul va fi funcțional din 1 septembrie 2023.
În cadrul evenimentului de lansare, directorul-adjunct al Serviciului Vamal, Lidia Ababii, a menționat că digitalizarea economiei a devenit o prioritate pentru autoritatea vamlă din Republica Moldova, de rând cu administrațiile vamale din întreaga lume.
Peste 100 de agenți economici beneficiază deja de statul AEO, atât companii mari, cât și mici și mijlocii, dar odată cu lansarea acestui sistem sperăm că numărul acestora va spori și un număr mai mare de agenți economici vor beneficia de avantajele oferite de Program, a menționat directorul-adjunct al Serviciului Vamal.
Vom sprijini în continuare dezvoltarea sistemului, pentru că suntem conștienți de necesitatea îmbunătățirii serviciilor vamale electronice. Lansarea acestui sistem va eficientiza conlucrarea agenților economici cu autoritatea vamală, prin eliminarea necesității prezentării solicitării pe suport de hârtie, precum și a interacțiunii umane, a spus a rândul său, David Anderson, directorul Programului USAID Moldova.
După cum a explicat Tatiana Moraru, șefă a Secției AEO și proceduri simplificate, SI „e-AEO” reprezintă un sistem informațional de evidență, gestiune și trasabilitate pentru solicitanții și titularii AEO, precum și pentru autoritatea vamală, având ca scop optimizarea și automatizarea procedurilor associate consultării, solicitării, examinării, auditării, emiterii, reevaluării și altor acțiuni relevante Programului.
Astfel, procedura de eliberare, suspendare, retragere, modificare și anulare a autorizației de agent economic autorizat se va efectua prin intermediul Sistemului informațional de gestionare a autorizației AEO.
Utilizatorii sistemului vor avea o serie de avantaje, precum: simplificarea procedurii de solicitare și obținere a statutului de AEO, reducerea timpului, a costurilor și a altor resurse adiministrative, crearea unei platforme transparente pentru comunicarea permanent între agentul economic și autoritatea vamală.
Pe parcursul lunii mai urmează a fi organizate șase ateliere de lucru în localitățile din țară (Ungheni, Bălți, Chișinău, Briceni, Comrat și Cahul) privind funcționalitatea sistemului și beneficiile oferite de Programul AEO.
Tot astăzi, în cadrul evenimentului, au fost oferite autorizațiile de AEO la 4 agenți economici.
La subiectul statutul AEO puteți consulta și următoarele articole publicate anterior de Publicația noastră:
Proiectul regulamentului de punere în aplicare a Codului vamal: statutul AEO
Republica Moldova și UE își recunosc reciproc statutul de operator economic autorizat (AEO)
Poșta Moldovei a obținut statutul de Operator Economic Autorizat
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1204 vizualizări
Data publicării:
27 Aprilie /2023 11:33
Catalogul tematic
Noutăți
Etichete:
AEO
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.