Știri

Transportul rutier: capacitatea financiară și sancționarea în cazul nerespectării reglementărilor

Pentru a fi îndeplinită condiţia privind capacitatea financiară, întreprinderea din domeniul transporturilor va trebui să fie capabilă în permanență să-și onoreze obligațiile financiare pe parcursul exercițiului financiar anual.

 

Ministerul Infrastructurii a elaborat un proiect de lege pentru modificarea unor acte normative, printre care și Codul transporturilor rutiere, ce au ca scop implementarea prevederilor Cărții Calității CEMT, eficientizarea serviciilor regulate de transport rutier, revizuirea politicii tarifare pentru serviciile de transport persoane și activități conexe, măsurilor de combatere a transporturilor ilicite, etc.

 

Astfel, întreprinderea din transport va demonstra, pe baza conturilor anuale,  certificate de un auditor în mod corespunzător, că dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare totală de cel puţin:

 

  • 9 000 EUR, pentru primul autovehicul utilizat;
  •  
  • 5000 EUR pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat cu o masă maximă autorizată care depășește 3,5 tone;
  •  
  • 900 EUR pentru fiecare autovehicul suplimentar sau combinație suplimentară de vehicule utilizat, cu o masă maximă autorizată care depășește 2,5 tone, dar nu depășește 3,5 tone;
  •  
  • 3000 EUR pentru fiecare autoturism suplimentar utilizat la prestarea serviciilor de transport în regim de taxi.
  •  

Totodată, prin derogare de la prevederile de mai sus, capacitatea financiară poate fi demonstrată și printr-o garanţie bancară sau o asigurare, inclusiv o asigurare de răspundere profesională eliberată de una sau mai multe bănci sau alte instituții financiare, inclusiv societăți de asigurare sau printr-un alt document obligatoriu, care asigură o garanţie personală și solidară pentru întreprindere pentru sumele stabilite.

 

 

În același timp, prin derogare, în lipsa conturilor anuale certificate pentru anul înregistrării unei întreprinderi, se va accepta ca o întreprindere să își demonstreze capacitatea financiară printr-un certificat, cum ar fi o garanţie bancară, un document eliberat de o instituție financiară care stabilește accesul la credit în numele întreprinderii sau prin alt document obligatoriu, astfel cum este stabilit de autoritatea competentă, care atestă că întreprinderea are la dispoziție sumele menționate.

 

 

Valoarea în valută naţională a sumelor indicate se stabileşte în fiecare an conform cursului valutar publicat de Banca Naţională a Moldovei în prima zi lucrătoare din luna octombrie. Acest curs se aplică pe durata anului calendaristic următor începând cu data de 1 ianuarie.

 

Proiectul conține modificări și la Codul fiscal, în partea ce ține de nerespectarea reglementărilor din domeniul transporturilor auto de călători și  neeliberarea biletelor de călătorie.  La moment art. 2541 din CF prevede că efectuarea de către agentul transportator a transporturilor auto de călători prin servicii regulate în trafic urban, suburban, interurban, raional sau internațional, fără emiterea şi/sau raportarea biletelor se sancţionează cu amendă de la 5000 la 15000 de lei aplicată agentului transportator.

 

Prin acest proiect se propune ca să nu fie pasibili de aplicarea amenzii agenții economici, în cazul omiterii eliberării biletului de călătorie de către conducătorul mijlocului de transport sau de către persoana responsabilă de taxarea călătoriei, care la rândul său a fost deja sancționată în conformitate cu art. 204 alin. (7) al Codului Contravențional.

 

Proiectul poate fi consultat până la 30 mai curent.

 

author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale

724 vizualizări

Data publicării:

10 Mai /2023 07:58

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

codul transporturilor rutiere | CEMT

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon