Știri
Un sistem național de trasabilitate al produselor din tutun ar putea fi implementat din anul 2026
În țara noastră ar urma să fie implementat un sistem național de trasabilitate a produselor din tutun, ce presupune că toate pachetele unitare de produse din tutun vor trebui să fie marcate cu marcaje de identificare (coduri). Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la instituirea și operarea sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun și desemnarea autorității naționale de gestionare a sistemului național de trasabilitate a fost examinat în cadrul recentei ședințe a secretarilor generali. Proiectul conține și un regulament tehnic ce stabilește standardele tehnice pentru instituirea și operarea sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun, fabricate sau importate pe teritoriul Republicii Moldova.
Astfel, conform regulamentului tehnic, în cadrul sistemului de trasabilitate, marcajele de identificare se vor aplica pe toate pachetele unitare, pe toate cartușele și pe orice ambalaj exterior al produselor din tutun, cutie de carton, palet. Aceste marcaje se salvează într-o bază de date și sunt pasibile scanării pe tot parcursul lanțului de aprovizionare și trebuie să conțină informații despre (data, locul de fabricație, utilajul utilizat la fabricarea produselor din tutun, destinația, descrierea detaliată a produsului, etc.). Regulamentul mai prevede că operatorii economici vor înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor și ieșirea finală a acestora din posesia lor.
Conform Regulamentului, Serviciul Vamal ar urma să fie desemnat în calitate de autoritate națională de gestionare a sistemului național de trasabilitate a produselor din tutun. În același timp, Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe („emitent de MI”) se propune a fi desemnat în calitate de autoritate responsabilă de generarea și emiterea marcajelor de identificare (cod alfanumeric care permite identificarea unui pachet unitar sau a unui ambalaj agregat de produse din tutun), iar Ministerul Finanțelor - în calitate de depozitar de date, cu atribuirea funcției de elaborare a sistemului informațional de depozitare a datelor Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe. Respectiv, pentru funcționarea sistemului de trasabilitate, CTIF va implementa 2 sisteme informaționale automatizate și anume: SIA „Depozitul de Date” - ce va acționa ca o infrastructură centralizată pentru colectarea, stocarea și gestionarea datelor de trasabilitate a produselor din tutun. Acesta va stoca informațiile despre fiecare produs la diferitele puncte din lanțul de aprovizionare (producție, import, distribuție, punct de vânzare), asigurând accesul autorităților și operatorilor economici autorizați la aceste date pentru monitorizare, verificare și raportare și SIA „Emitentul de marcaje unice de identificare”, ce va permite emiterea și gestionarea marcajelor de identificare unice pentru fiecare pachet și ambalaj de produs.
După cum se menționează în nota proiectului, ca urmare a aderării Republicii Moldova la Protocolul pentru eliminarea comerţului ilicit cu produse din tutun la Convenţia cadru a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind controlul tutunului, în termen de 5 ani de la aderarea, este prevăzută stabilirea unui sistem de urmărire și localizare și controlat de stat pentru toate produsele din tutun fabricate sau importate pe teritoriul țării.
Regulamentul ar putea intra în vigoare în martie 2026. Astfel, produsele din tutun fabricate în Moldova sau importate în scop de comercializare în RM până la 21 martie 2026 și care nu sunt marcate prin marcaje de identificare unice la nivel unitar în conformitate cu Regulamentul, pot să rămână în liberă circulație până la 31 decembrie 2027.
Proiectul poate fi consultat aici.
Instituții:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
71 vizualizări
Data publicării:
22 Noiembrie /2024 07:59
Catalogul tematic
Control de stat | Noutăți
Etichete:
consultari publice | control de stat | articole de tutun
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.