
Știri
Consultări publice: re-instituirea dreptului de documentare a circulației mărfurilor în baza avizelor de însoțire și simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță
Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, cu suportul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru, a elaborat proiectul modificărilor unor acte normative, obiectivul căruia constă în eficientizarea cadrului de reglementare și celui administrativ conex desfășurării activității de întreprinzător, prin re-instituirea dreptului de documentare a circulației mărfurilor în baza avizelor de însoțire și simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță.
Conform modificărilor operate prin HG nr.229/2024, avizul de însoțire a mărfii a fost exclus din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special. Urmare a acestor modificări, companiile sunt obligate să emită factura fiscală pentru fiecare transportare/expediere a mărfurilor (însoțirea mărfurilor, pe timpul transportării acestora).
Necesitatea includerii avizului de însoțire în lista documentelor primare cu regim special a fost fundamentată anterior de cerințele mediului de afaceri ca răspuns la nevoia de a-și simplifica/minimiza costurile administrative în derularea afacerii. O astfel de abordare de a recepționa mărfurile pe baza avizelor a fost preluată din practica europeană, fapt care permite corectarea erorilor ce țin de cantitatea, calitatea si sortimentul mărfurilor livrate de furnizor în adresa beneficiarului.
În afirmația reprezentanților businessului, excluderea avizului de însoțire a mărfii din lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special are un impact negativ asupra mediului investițional, având în vedere costurile administrative asumate urmare a unor astfel de modificări.
Astfel, proiectul prevede completări la HG nr.294/1998 cu privire la executarea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr.406/1997 în temeiul cărora avizul de însoțire va fi inclus în lista documentelor primare cu regim special.
Modificările propuse la Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin HG nr. 693/2018, prevăd simplificarea documentării cheltuielilor de reprezentanță cu oferirea dreptului de deductibilitate de 50% din valoarea cheltuielilor suportate. În prezent, cheltuielile de reprezentanță sunt permise spre deducere în scopuri fiscale în mărime limitată la 0,75% din venitul brut.
În opinia autorilor proiectului, în scopul deducerii unor astfel de cheltuieli HG nr.693/2018 instituie un proces complicat de documentare a acțiunilor ce confirmă primirea delegațiilor (reprezentanțelor), și anume, existența ordinului conducătorului întreprinderii, emis în baza înțelegerilor prealabile ale părților (programelor, scrisorilor etc.), cu indicarea componenței delegațiilor, scopului şi termenului vizitei, darea de seamă asupra cheltuielilor efectuate, justificate documentar. Drept rezultat al cerințelor existente, contribuabilii au nevoie de mult timp și efort pentru documentarea unor astfel de cheltuieli pentru a le putea deduce în scopuri fiscale.
Astfel, se propune modificarea HG nr.693/2018 prin simplificarea procedurii de documentare a cheltuielilor de reprezentanță - limitarea deducerii unor astfel de cheltuieli la 50% din valoarea totală a cheltuielilor de reprezentată suportate de contribuabil, concomitent cu menționarea plafonului maxim de 0,75% din venitul brut, doar în baza documentelor primare (factura, invoice, pentru procurările care au fost achitate prin intermediul cardului de plată de afaceri (business)) cu respectarea cerinței art. 24 alin.(1) din Codul fiscal.
Totuși, susțin autorii, această măsură nu trebuie sa fie una abuzivă în vederea limitării excesive a dreptului de deductibilitate a cheltuielilor de reprezentanță, dacă contribuabilul dispune de întreg setul de acte ce sunt prevăzute de HG nr.693/2018. Astfel, se propune ca cheltuielile de reprezentanță sa fie deductibile integral în cazul în care sunt documentate conform cerințelor HG nr. 693/2018.
Conform proiectului, modificările urmează a fi puse în aplicare din 1 ianuarie 2026.
Instituții:
Ministerul Economiei | Ministerul Finanțelor al Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
E-mail *
307 vizualizări
Data publicării:
15 Mai /2025 10:23
Catalogul tematic
Deduceri fiscale | Factura fiscală
Etichete:
cheltuieli de reprezentanță | business | factura fiscală
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.