
În prezent, Codul muncii reglementează concediul anual de odihnă în zile calendaristice. Toți salariații beneficiază anual de un concediu de odihnă plătit, cu o durată minima de 28 de zile calendaristice, cu excepția zilelor de sărbătoare nelucrătoare, însă pentru anumite categorii profesionale, legislația specială stabilește concedii cu durată extinsă, de asemenea exprimate în zile calendaristice (de ex: cadre didactice, cadre științifice, funcționari publici, personal din sănătate, persoane cu dizabilități, etc.), 30, 35, 42, 62 zile calendaristice sau alte durate prevăzute de legi speciale. Acordarea concediului de odihnă anual în zile calendaristice generează însă dificultăți de aplicare, pentru că, în primul rând, numărul zilelor în care salariatul este efectiv scutit de muncă poate varia în funcție de programul său de muncă, de perioada aleasă și de modul de fracționare a concediului.
În acest sens, Ministerul Muncii şi Protecției Sociale a elaborat un proiect de lege pentru consolidarea cadrului normativ privind garanțiile sociale, prin care se propune conversia duratei minime a concediului anual de odihnă din 28 de zile calendaristice în 22 de zile lucrătoare (pentru săptămâna de 5 zile) / 24 de zile lucrătoare (pentru săptămâna de 6 zile), în conformitate cu Directiva UE 2003/88/CE şi Convenția OIM nr. 132. Concediul va putea fi acordat în fracțiuni, una dintre care nu va avea mai puțin de 10 zile lucrătoare sau 12 zile lucrătoare în dependență de regimul de muncă, față de 14 zile calendaristice. Proiectul respectiv a fost examinat pe platforma Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru.
Se propune, în consecință, acordarea concediului de odihnă anual în zile lucrătoare, fără includerea zilelor de repaus săptămânal. Durata concediului va reduce numărul de zile de concediu efectiv la care angajatul are dreptul, dar va exclude posibilitatea dublării zilelor de weekend cu cele de concediu anual.
Reprezentanți din partea Ministerului Muncii și Protecției Sociale au menționat că proiectul urmează a parcurge toate etapele de consultări, iar în luna decembrie să fie adoptat de Parlament, însă prevederile vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2028, pentru că urmează a fi puse la punct multe detalii suplimentare, inclusiv evidența contabilă sau a resurselor umane.
Pe de altă parte reprezentanți ai mediului de business au menționat și despre alternativa concediului anual de 20 de zile.
Vladislav Culminschi, directorul execuiv al Confederaţiei Naţionale a Patronatului: „proiectul în sine reprezintă o reformă importantă, elaborarea lui fiind determinată de necesitatea alinierii regimului concediilor de odihnă la practicile europene, a eliminării neclarităților din cadrul normativ existent și a asigurării unor reguli uniforme de acordare a dreptului la odihnă”.
În numeroase state europene, concediul anual este calculat în zile lucrătoare sau săptămâni de lucru, ceea ce facilitează armonizarea legislației muncii, permite interpretări mai previzibile, simplifică raporturile de muncă în context internațional. Această abordare este în concordanță cu tendințele moderne ale dreptului muncii european, orientate spre protecția efectivă a salariatului și claritatea normelor juridice.
Despre proiectul respectiv, publicația a relatat anterior AICI.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
1308 vizualizări
Data publicării:
06 Noiembrie /2026 17:37
Catalogul tematic
Concediu | Codul muncii
Etichete:
concediu | Codul muncii
0 comentarii
Cont nou
Parola repetat *
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *