Știri
Actul notarial electronic: proiectul, aprobat de Guvern
În țara noastră va fi instituit regimul juridic al actului notarial electronic. Prevederea este inclusă în proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (inițiativa „Dezvoltarea afacerilor la distanță în Republica Moldova/Contactless Business in Moldova).
Astfel, Legea nr. 69/2016 cu privire la organizarea activității notarilor va fi completată cu un articol nou ce va reglementa actul notarial în formă de document electronic, conform căruia, actual notarial în formă de document electronic se întocmește cu respectarea condițiilor de procedură stabilite atât în conformitate cu legea menționată, cât și cu prevederile privind identificarea electronică, se semnează de către părți sau reprezentanții lor și, după caz, de persoanele invitate de a încuviința actele pe care părțile le întocmesc cu semnături electronice calificate.
Este important de menționat că întocmirea actului notarial prin comunicare la distanță, se realizează doar dacă notarul și toți participanții sunt de acord, asigură prezența simultană și pot comunica față în față prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare. În același timp, comunicarea la distanță nu se poate desfășura dacă cel puțin unul din participanți nu este de acord cu o astfel de comunicare sau dacă nu deține mijloacele tehnice necesare.
Atenționăm că în formă de document electronic NU vor putea fi întocmite următoarele acte și acțiuni notariale:
- Certificarea aflării persoanei în viață sau a aflării unei persoane într-un anumit loc
- Numirea, în cazurile prevăzute de lege, a custodelui sau a administratorului masei succesorale
- Asigurarea probelor
- Autentificarea testamentelor
- Primirea testamentului olograf și a altor documente pe suport de hârtie la păstrare
- Acte de protest a cambiilor
- Acte de protest al cecurilor în caz de neplată
Potrivit proiectului, modul de inițiere, desfășurare, încheiere a ședințelor de comunicare la distanță, precum și semnarea actelor notariale întocmite în formă de document electronic va fi stabilit printr-un regulament, ce urmează a fi aprobat prin ordinul ministerului justiției, după consultarea Camerei Notariale.
În același timp, actual notarial în format de document electronic se consideră semnat la biroul notarului care l-a întocmit.
Cetățenii străini, apatrizii și beneficiarii de protecție internațională pot beneficia de acte notariale întocmite în formă de document electronic dacă se pot identifica și semna electronic utilizând serviciile de încredere calificate în conformitate cu Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică și serviciile de încredere.
Actele notariale întocmite în formă de document electronic nu pot fi rectificate, iar remedierea erorilor se efectuează doar prin întocmirea unei încheieri de rectificare.
Stabilirea identității, capacității și discernământului, citirea, semnarea actului notarial și exprimarea consimțământului pot fi realizate fără prezența fizică a unora sau tuturor persoanelor vizate, cu utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, nu doar în procesul de întocmire a actului notarial în formă de document electronic, dar și în procedurile de întocmire a actelor notariale semnate de olograf. Aceste acțiuni pot fi realizate la distanță, cu respectarea rigorilor, dacă o astfel de comunicare cu părțile nu periclitează imparțialitatea și confidențialitatea procedurii notariale.
În cazul întocmirii actului notarial în formă de document electronic aplicarea semnăturii electronice de către participanți poate avea loc în fața notarului sau la distanță.
Proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea proiectului de lege respectiv a fost susținut de Executiv în cadrul ședinței de astăzi, 22 martie. Proiectul de lege urmează a fi prezentat și aprobat în ședință plenară. Cu detalii suplimentare vom reveni pe parcursul promovării inițiativei.
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
1334 vizualizări
Data publicării:
22 Martie /2023 10:19
Catalogul tematic
Notar | Noutăți | Servicii electronice
Etichete:
servicii electronice | Activitatea notarială
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.