Știri

Două soluții pentru diminuarea prețurilor la produsele petroliere

Comisia economie, buget și finanțe a audiat ieri informația privind formarea prețurilor la produsele petroliere. În cadrul ședinței au fost examinate mecanismele de formare a prețurilor și posibilitățile de diminuare ale acestora. ANRE plafonează prețurile, nu le stabilește În cadrul audierilor, directorul ANRE, Tudor Copaci, a menționat că scopul ANRE este protejarea consumatorilor finali. Mecanismul de formare a prețurilor de până la intrarea în vigoare a Legii nr. 233 din 03.12.2015 cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative prevedea că prețurile la produsele petroliere erau libere, fiind formate din cheltuielile de achiziționare a produselor, cheltuielile comerciale, generale, administrative, operaționale, cheltuieli ale activității financiare, rata medie anuală de rentabilitate, ce nu poate depăși 10% din consumurile și cheltuielile anuale totale ale întreprinderii, a informat directorul ANRE. Acesta a menționat că mecanismul permitea manipularea prețului în situații de micșorare a costului produselor petroliere, de aceea au fost operate modificări. Conform practicii anterioare, calculul formării prețurilor pornea de la factura comercială declarată de către importator la Serviciul Vamal, fapt ce permitea intermedierea contractelor de import a produselor petroliere – importatorii achiziționau produsele de la rafinării prin intermediul unor companii terțe, toate cheltuielile de transport fiind achitate de importatori. Rolul intermediarilor se limita doar la schimbul de facturi comerciale. Acest fapt ducea la majorarea prețurilor produselor cu 20-40$ per tonă. Din acest motiv, prin modificarea Legii privind piața produselor petroliere, a fost stabilit noul mecanism de formare a prețurilor, prin care s-a renunțat la calculul în baza facturilor comerciale și la rentabilitatea de 10%. În conformitate cu noile prevederi, prețul plafon de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere se calculează la un litru pentru fiecare tip de produs și se bazează pe următoarele componente: valoarea medie a cotațiilor pentru ultimele 14 zile a Platts, în funcție de regiunea din care se importă produsele, cota accizelor și cota TVA, aplicate în conformitate cu Codul fiscal și marja comercială specifică. Marja comercială specifică După cum a informat Tudor Copaci, aceasta include toate cheltuielile plus rentabilitatea aplicată de către titularii de licență: prima furnizorului rafinării, costul de transportare și asigurare a produselor petroliere pe teritoriul altor țări, cheltuieli pentru convertirea valutei, cheltuieli de depozitare etc. Am încercat să facem o analiză a marjei comerciale pe litru, să vedem care sunt cheltuielile pe anumite componente. Astfel, din 3,25 lei care constituie marja comercială per litru de benzină, comisionul rafinării plus cheltuielile de transport constituie 0,65 lei, taxele vamale și ecologice – 0,5 lei,cheltuieli comerciale și administrative – 1, 88 lei, profitul maxim inclus – 0,67 lei și deja accizele și TVA care le cunoaştem, a menționat directorul ANRE. Datele statistice prezentate de ANRE atestă că, după aprobarea noii Metodologii de calcul, marja comercială specifică efectivă s-a diminuat de la 4,89 lei litru la 2,84 lei/litru la benzină și de la 3,99 lei/litru la 2,77 lei/litru la motorină. Deputaţii au pus întrebarea la ce să ne așteptăm pe viitor, cu referire la unele estimări ce țin de prețul produselor petroliere în următoarele perioade. Drept răspuns, Tudor Copaci a menționat: La baza formării prețurilor pentru produsele petroliere sunt 2 indicatori viabili, pe care poate să-i calculeze fiecare: cotațiile medii Platts și cursul mediu de schimb, stabilit de BNM. Așa se formează prețul plafon, dar vreau să menționez: ANRE plafonează preţul, nu îl stabileşte. Ce ține de companiile petroliere, vreau să zic că este o concurență acerbă, dintre prețurile plafon și cele efective de piață este o diferență de 50-60 de bani. Prețurile diferă foarte mult de la companie la companie. Potrivit directorului ANRE, prețul plafon de 19,15 lei la benzină este format din următoarele componente: cotațiile pentru ultimele 14 zile calendaristice – 8,95 lei, accize – 3,76 lei, marja comercială specifică - 3,25 lei, TVA – 3,19 lei. Din profitul maxim inclus, operatorii oferă reduceri deținătorilor de carduri corporative valorice și în cadrul politicilor de promovare. În 2017, profitul și rentabilitatea din comercializarea produselor petroliere a constituit la comerțul angro la benzină – 0,04 lei/litru, motorină – 0,15 lei/litru și gaz lichefiat – 0,27 lei/litru. Două soluții În cadrul discuțiilor, deputații s-au referit la două mecanisme ce ar permite diminuarea prețurilor produselor petroliere. Prima este micșorarea accizelor și TVA, care ar provoca pierderi semnificative la buget. În acest caz, Președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Ștefan Creangă, a menționat că trebuie să se discute cu Guvernul și Ministerul Finanțelor, pentru a vedea dacă diminuarea accizelor și TVA are acoperire financiară. Cea de-a doua soluție este subvenționarea directă pe domenii, unul dintre care ar fi agricultura.
author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Parlamentul Republicii Moldova

1247 vizualizări

Data publicării:

28 Iunie /2018 11:00

Domeniu:

T.V.A. | Accizele | Noutăți

Etichete:

comisie parlamentara | audieri | ANRE | pret | formare | cost | TVA | accize | carburanţi

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon