26
11 2020
380

MoldTax 2.0: lecții învățate

Aprecierea impactului pandemiei asupra mediului de afaceri din Republica Moldova, măsurile de susținere a activității de întreprinzător pe domeniul fiscal și de asigurărilor sociale în aceste condiții, dar și provocările pentru angajatori și angajați pe segmentul relațiilor de muncă au fost subiectele examinate în prima zi a Conferinței Naționale a Contabililor MoldTax 2.0.
 
Riscurile economice, fiscale, psiho-emoționale au fost evidențiate de toți speakerii  Conferinței, sinceritatea acestora fiind înalt apreciată de 125 de contabili participanți la evenimentul organizat de Proactive.
 
Dorel Noroc, secretarul de stat al Ministerului Finanțelor, a prezentat audienței contextul economic și financiar al anului 2020, puternic afectat de pandemie și calamități naturale, dar și principalele propuneri ale autorității incluse în proiectul Politicii fiscale și vamale pentru anul 2021 propuse pentru consultări publice.
 
În luna aprilie a anului curent în Republica Moldova a fost înregistrată cea mai mare scădere economică. Mediul de afaceri și-a sistat activitatea, s-au diminuat drastic veniturile antreprenorilor și, respectiv, veniturile  bugetare. Circa 80 mii de persoane și-au pierdut locul de muncă. Autoritățile au fost impuse să elaboreze, în regim de urgență, măsuri de susținere a businessului și a cetățenilor. Astfel, au fost adoptate programul de subvenționare a plăților salariale (până la momentul actual de acest tip de subvenții au beneficiat 395 întreprinderi, care au obținut 57 mil. lei); programul de rambursare a TVA (497 beneficiari, 133 mil. lei); programul de subvenționare a dobânzilor la creditele bancare (acestea au fost acordate pentru 276 agenți economici, valoarea subvenției constituind 17 mil. lei)”, a menționat Dorel Noroc.
 
Totodată, acesta s-a referit la unele modificări incluse în proiectul politicii fiscale cu impact asupra mediului de afaceri: majorarea scutirii personale, unificarea regimului de impozitare cu impozitul pe venit, impozitarea veniturilor financiare, anularea unor facilități fiscale, eliminarea prohibiției la importul mijloacelor de transport (cu reglementarea acesteia prin impozite), modificarea regimului TVA în agricultură, plafonarea taxelor locale etc.
 
„Preconizăm că luni, 30 noiembrie, proiectul va fi examinat în ședința Executivului, după care va fi prezentat Parlamentului spre aprobare”, a precizat Dorel Noroc.
Menționăm că, după acest exercițiu la Guvern, Publicația Periodică „Monitorul Fiscal FISC.md” va oferi un articol amplu cu prevederile politicii aprobate.
 
Igor Lazari, șeful Direcției Generale Metodologia Impozitelor și Taxelor, Serviciul Fiscal de Stat, a menționat efortul depus de autorități pentru elaborarea și implementarea măsurilor pro business în condițiile declanșării pandemiei, venind cu detalii asupra prevederilor incluse în proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2021.
 
„Autoritatea fiscal conștientizează toate problemele cu care se confruntă la momentul actual mediul de afaceri, dar și necesitatea detalierii unor prevederi ale legislației. Acestea țin de mecanismul taxării inverse; obligativitatea utilizării, din 1 ianuarie 2021, a documentului generat în SIA e-Factura în achiziții publice, inclusiv posibilitatea redactării datei eliberării acestuia; mecanismul de aplicare a TVA la importul de servicii în cadrul e-VAT etc. și va reveni cu detalii”, a menționat Igor Lazari.
 
Totodată, speakerul a precizat că proiectul politicii fiscale pentru anul viitor prevede  revizuirea regimului de impozitare a întreprinderilor ce aplică IVAO, posibilitatea restituirii supraplății impozitului în cadrul contractelor de locațiune a bunurilor imobile, de restituire a TVA suportate în cadrul reparației mijloacelor fixe și deducerea TVA achitate în situația în care producția agricolă a fost distrusă de calamități și alte aspecte.
 
Despre indemnizațiile oferite angajaților în caz de carantină, baza legală de achitare a acesteia, reflectarea în IPC18 a perioadei respective a informat asistența Clara Sorocean, Casa Națională de Asigurări Sociale. Totodată, aceasta a dezvăluit subtilitățile raportării perioadelor de șomaj tehnic și de staționare la care au recurs entitățile în perioada pandemiei, modificarea modului de reflectare a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, precum și de stabilire și de plată a indemnizațiilor.
Vitalie Bînzari, Inspectoratul de Stat al Muncii, a menționat preluarea de către ISM a atribuțiilor de control de stat în domeniul securității muncii, prevederile legislației ce țin de relațiile de muncă și promovarea politicilor statului în domeniu. O atenție deosebită a fost acordată modului de reluare a activității întreprinderii după perioada de sistare a activității provocate de Covid 19, drepturilor și obligațiilor angajaților și angajatorilor, diferenței dintre munca la distanță și munca la domiciliu, reglementarea muncii cu regim parţial și pe fracțiune de normă etc.
 
Moderatorul Conferinței, Daniela Sechinschii, Proactive, a menționat interesul și implicarea activa a tuturor participanților la eveniment, oferindu-le posibilitatea de a adresa speakerilor întrebări, la marea majoritate răspunsul fiind oferit imediat. Contabilii care s-au înscris la MoldTax 2.0 au apreciat avantajele desfășurării Conferinței în regim online, exprimând organizatorilor și participanților recunoștința pentru eveniment.
 
Mâine, 27 noiembrie, în cadrul MoldTax 2.0 vor fi desfășurate exercițiile practice. Astfel, Victor Cojocaru, contabil practician, Î.M. First Audit International S.A., va prezenta implicațiile fiscal-contabile la importul de servicii în anul curent; Rodica Cușmăunsă, Trainer Proactive și contabil practician, va vorbi despre activitatea magazinului online (reglementare, organizare, aspect fiscale etc.); aspectele practice ale noii metode de calcul a amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale vor fi explicate de Rodica Danii, Trainer Proactive, contabil practician, iar Svetlana Rabei, Manager regional procese financiar-contabile Mogo Eastern Europe, Riga, Letonia, se va expune asupra impactului Covid-19, din perspectiva SNC și IFRS,  asupra situațiilor financiare 2020.
 
Amintim, PP „Monitorul Fiscal FISC.md” este partener informațional al Conferinței Naționale a Contabililor MoldTax2.0. Menționăm faptul că trei dintre speakerii evenimentului sunt autori ai publicației. 

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.