Știri

Servicii publice: echilibrul între necesitățile beneficiarilor și interesul public

Cabinetul de miniștri a aprobat proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la serviciile publice – un cadru juridic pentru sistemul de prestare a serviciilor publice ce va asigura accesibilitatea, calitatea și eficiența prestării lor, cu realizarea unui echilibru între satisfacerea necesităților și intereselor beneficiarilor de servicii și a interesului public.
 
Prevederile legii vor fi aplicate de toți prestatorii de servicii publice cu sau fără plată, indiferent de forma organizatorico-juridică, cu excepția prestatorilor străini. În același timp, legea nu va fi aplicată serviciilor publice prestate de autoritățile publice centrale de supraveghere în domeniul financiar (bancar și nebancar); în domeniul serviciilor media audiovizuale; serviciilor comerciale, care reprezintă activități economice desfășurate în mod concurențial de către prestatorii de servicii publice;  serviciilor conexe prestate beneficiarilor de servicii publice (fotocopiere simplă, scanare documente, consultare, remitere statistici, livrare documente, confecționare produse etc.).
 
Astfel, atât lansarea, cât și anularea unui serviciu public va fi înregistrată în Registrul de stat al serviciilor publice instituit de Guvern, iar prestarea serviciilor publice care nu sunt incluse în Registru va fi interzisă.
 
Totodată, în situația în care serviciile publice sunt depășite și nu mai răspund unei necesități de interes public, Guvernul, la inițiativa unui minister și altei autorități administrative centrale, poate decide lichidarea unor asemenea servicii publice.
 
Prestarea serviciilor publice va fi realizată în conformitate cu un regulament, în care vor fi prevăzute timpul maxim de așteptare la depunerea unei cereri de prestare a serviciului, cerințe către spațiile în care este prestart acesta, competența de monitorizare și evaluare a calității serviciului, modul în care poate fi contestat actul administrativ individual emis în rezultatul prestării serviciului public, precum și tariful/taxa de stat pentru serviciul public prestat contra plată.
 
Regulamentul privind organizarea și prestarea unui serviciu public poate conține și alte compartimente, ținându-se cont de natura și domeniul în care acesta este prestat.
 
Potrivit proiectului, Cancelaria de Stat, ministerele și alte autorități administrative centrale subordonate Guvernului au obligația de a monitoriza și evalua calitatea serviciilor publice prestate de către prestatorii din sfera lor de competență.
 
Totodată, documentul mai prevede că prestatorii de servicii publice, persoanele cu funcție de răspundere, funcționarii publici și angajații prestatorilor, precum și angajații centrelor unificate de prestare a serviciilor publice vor răspunde disciplinar, civil, contravențional sau penal, după caz, pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a activității administrative legate de prestarea serviciilor respective.
 
Implementarea prevederilor proiectului de Lege cu privire la serviciile publice nu necesită alocarea resurselor financiare suplimentare de la bugetul de stat, iar în ceea ce privește dezvoltarea și instituirea Registrului de stat al serviciilor publice, precum și a Portalului unic al serviciilor publice, în nota informativă a proiectului se menționează că acestea sunt deja în proces de realizare și sunt acoperite din mijloacele bugetului de stat și mijloacele Proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, implementat Agenția de Guvernare Electronică.
 
Reamintim că în MO din 1 octombrie curent a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 169 din 8 septembrie 2021 cu privire la Registrul de stat al serviciilor publice, prin care au fost aprobate:
  • conceptul Sistemului informațional Registrul de stat al serviciilor publice
  • Regulamentul privind modul de ținere a Registrului
  • Metodologia cu privire la elaborarea regulamentului privind organizarea și prestarea serviciului public.
 
Vicepremierul pentru digitalizare, Iurie Țurcan, a menționat în cadrul ședinței Guvernului că elaborarea acestui proiect reprezintă o continuitate logică în modernizarea serviciilor publice, iar la lansarea, dar și la modernizarea unui serviciu public se va urmări prestarea acestuia, în mod prioritar, în format electronic.
author icon

Marina Căldare

Instituții:

Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD" | Guvernul Republicii Moldova

621 vizualizări

Data publicării:

22 Octombrie /2021 07:58

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

servicii publice | prestare a serviciilor publice | proiect de lege

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon