Știri
eTIR, pre-declarațiile electronice și sistemul SafeTIR
Ca urmare a modificării Convenţiei TIR prin introducerea eTIR – alternativă a actualei proceduri pe suport de hârtie a Carnetului TIR, a sistemelor electronice de declarare electronică preventivă (EPD) și a schimbului electronic de date SafeTIR, Cabinetul de miniștri a susținut în ședința de astăzi, 23 noiembrie, proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de aplicare a Convenției vamale relativ la transportul internaţional de mărfuri sub acoperirea carnetului TIR.
Respectiva Convenţie se referă la transportul mărfurilor efectuat cu vehicule rutiere fără transbordare intermediară, ansambluri de vehicule sau în containere, peste una sau mai multe frontiere de la postul vamal de plecare al unei părți contractante până la postul vamal de destinaţie al altei părţi contractante sau aceleiași părți contractante, cu condiţia că, o anumită parte din operaţiunea TIR dintre începutul şi sfârşitul acesteia se efectuează cu vehicule rutiere și traversarea a cel puțin unei frontiere de stat.
Conform Regulamentului, pre-declarațiile electronice (EPD) se întocmesc de titularul Carnetului TIR prin mijloacele electronice, pentru a fi disponibile în sistemele informaționale ale Serviciului Vamal până la prezentarea vehiculelor/ containerelor și a Carnetului TIR la un postul vamal național. Datele din EPD sunt utilizate de sistemul informațional al Serviciului Vamal pentru analiza riscurilor și stabilirea culoarului de vămuire. Totodată, lipsa EPD servește temei pentru refuzul luării la evidență a Carnetului TIR la postul vamal de plecare și de intrare în cazul în care funcționalitățile sistemelor informaționale implicate permit acest lucru, fiind prevăzut într-un memorandum semnat de către părțile interesate.
În același timp, Serviciul Vamal utilizează și instrumentele electronice de schimb a informației cu IRU (Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere) în baza sistemului SafeTIR. În cazul imposibilității transmiterii informațiilor în timp real din cauza deficiențelor de conexiune sau a unor defecțiunilor tehnice, care durează mai mult de 24 de ore, informațiile cumulate de la momentul ultimei transmiteri se transmit prin alte mijloace de comunicare electronice.
La rândul său, procedura eTIR presupune efectuarea operațiunilor caracteristice regimului TIR prin utilizarea sistemului informațional al autorității vamale și substituie procedurile electronice EPD și SafeTIR. Cu toate acestea, EPD și SafeTIR vor fi aplicabile, în unele cazuri, la prezentarea Carnetului TIR pe suport de hârtie sau vor fi utilizate pentru obținerea datelor despre valabilitatea garanției sau obținerea preventivă a datelor despre transportul TIR (în situațiile în care sistemul eTIR nu este functional).
În același timp, în cazul în care procedura eTIR nu poate fi declanşată din motive tehnice la biroul vamal de plecare, titularul Carnetului TIR poate reveni la procedura TIR. Totodată, imposibilitatea utilizării de către organul vamal a procedurii eTIR din cauza deficiențelor de conexiune sau a unor defecțiunilor tehnice la postul vamal de trecere sau destinație presupune utilizarea procedurii de rezervă, în care se va utiliza documentul de însoțire.
Documentul de însoțire este generat electronic de sistemul informaţional vamal după acceptarea declarației la primul post vamal de plecare, în conformitate cu reglementările conținute în specificațiile tehnice eTIR, va fi imprimat și înmânat titularului sau reprezentantului acestuia, fără ștampila organului vamal. Documentul de însoțire poate fi utilizat pentru a înregistra incidentele în conformitate cu prevederile art. 25 din Convenția TIR și pentru procedura de rezervă.
Instituții:
Serviciul Vamal al Republicii Moldova | Guvernul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"
„Acest articol aparține exclusiv P.P. „Monitorul fiscal FISC.md” și este protejat de Legea privind drepturile de autor.
Orice preluare a conținutului se face doar cu indicarea SURSEI și cu LINK ACTIV către pagina articolului”.
Autentificare
Autentificarea se poate efectua cu ajutorul adresei de E-mail sau a Login-ului
E-mail/Login *
Parola *
Contul de utilizator a fost creat cu succes. Pentru confirmarea înregistrării accesați linkul de confirmare expediat la e-mailul indicat în formularul de înregistrare, care este valabil până la 30 zile calendaristice
Adresează-ne o întrebare
Dorești să obții un răspuns rapid si complex sau să ne sugerezi tematica unui articol necesar procesului tău de lucru? Loghează-te, expediază întrebarea sau sugestia și primești răspunsul experților în cel mai scurt timp la adresa de e-mail sau în profilul tău de pe pagină.
E-mail *
Comanda serviciului prin telefon
Introduceți corect datele solicitate și în scurt timp veți fi contactat de un operator
Prenumele *
Numele *
E-mail *
Telefon *
Feedback
Pentru monitorizarea statutului de prelucrare a Feedbackului expediat, recomandăm inițial să parcurgeți procesul de autentificare pe portal. Astfel, mesajul de răspuns din partea PP „Monitorul Fiscal FISC.md” la feedback se va salva și afișa în Profilul Dvs. În cazul expedierii feedback-ului fără a fi autentificat pe portal, mesajul va fi remis la adresa de e-mail.
E-mail *
Stimate utilizator
Pentru îmbunătățiri ulterioare vă îndemnăm să oferiți un feedback cu privire la calitatea și disponibilitatea serviciilor furnizate prin intermediul site-ului web și al interfeței de utilizator comune.
799 vizualizări
Data publicării:
23 Noiembrie /2022 13:18
Catalogul tematic
Servicii electronice | Noutăți
Etichete:
servicii electronice | eTIR | transport international
0 comentarii
Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.