04
06 2021
411

29.2.3.67 Urmează oare angajatul entității, care a obținut pe parcursul anului de gestiune venit impozabil mai mare decât 360 mii lei, să prezinte angajatorului cererea prin care să solicite neacordarea scutirii persoanele pentru lunile ulterioare înregistrării venitului menționat?

Potrivit prevederilor art.33 alin.(1) din Codul fiscal (în vigoare începînd cu 01.01.2020) fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) care are un venit anual impozabil mai mic de 360 000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901, are dreptul la o scutire personală la determinarea impozitului pe venit.
   Conform prevederilor Regulamentului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014, dreptul la acordarea sau anularea scutirilor se acordă doar la cererea angajatului.

     Potrivit, pct.20 din Regulamentul nominalizat, angajatul care nu-şi schimbă locul de muncă nu este obligat să prezinte angajatorului anual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care angajatul obţine dreptul la scutiri suplimentare sau pierde dreptul la anumite scutiri. La calcularea venitului nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate. Copiile (extrasele) documentelor angajatului prezentate anterior se compară de către angajator pînă la începutul fiecărui an fiscal cu originalele pentru a verifica dacă nu intervenit unele schimbări în acestea.
      Fără a depune cererea, angajatul trebuie să prezinte, anual, documentele cu termen de valabilitate limitat (de exemplu, confirmarea privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii în temeiul art.34 alin.(2) din Codul fiscal), etc.
     Prin urmare, în cazul în care angajatul entității a înregistrat pe parcursul anului de gestiune venit impozabil mai mare decât 360 000 lei, acesta, potrivit art.33 alin.(1) din Codul fiscal, pierde dreptul de a beneficia de scutirea personală, și, respectiv, urmează să prezinte angajatorului o cerere prin care să solicite neacordarea scutirii persoanele pentru lunile ulterioare lunii în care a pierdut dreptul la scutirea în cauză. Angajatorul, conform pct.18 din Regulamentul menționat, va anula scutirea personală începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea.
     Totodată, persoanele fizice care au pierdut dreptul la scutirea personală pe parcursul anului de gestiune urmează să prezinte, până la data de 30 aprilie a anului următor anului de gestiune, Declarația cu privire la impozitul pe venit al persoanei fizice (forma CET18) prin care se va dezice de scutirea personală anuală și își va determina obligațiile aferente impozitului pe venit.
[Modificare în Baza generalizată a practicii fiscale în temeiul aprobării Legii nr. 257 din 16.12.2020, în vigoare din 01.01.2021, Hotărîrea Guvernului nr.940 din 22. 12.2020, în vigoare din 01.01.2021]

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.