Știri

SI „e-AEO”: asigurarea siguranței și securității lanțului internațional de aprovizionare

Crearea unui sistem de evidență, gestiune și trasabilitate stabil și fiabil pentru solicitanții și titularii statutului de Agent Economic Autorizat (AEO), facilitatea comerțului extern, asigurarea siguranței și securității lanțului internațional de aprovizionare, simplificarea procedurii de solicitare și obținerea a statutului AEO, reducerea timpului, costurilor și altor resurse aferente procesului de autorizare, crearea unui instrument credibil care va permite schimbul de informații cu alte autorități vamale în scopul recunoașterii mutuale a programelor AEO etc. sunt scopurile care se preconizează a fi atinse prin crearea Sistemului Informațional „e-AEO”.

 

Serviciul vamal a elaborat proiectul Conceptului Sistemului informațional de gestionare a autorizației de agent economic autorizat și al Regulamentului privind modul de ținere a Registrului de stat a autorizației de agent economic autorizat, care a fost examinat în cadrul ședinței secretarilor de stat și urmează a fi supus consultărilor publice. Registrul de stat, format de SI „e-AEO” (parte componentă a Sistemului Informațional Integrat Vamal), va fi unica sursă oficială de informație despre operatorii economici autorizați, tipul autorizației și statutul ei.

 

Conform proiectului, datele din banca de date a SI „e-AEO” vor fi oferite autorităților administrației publice ale RM, persoanelor fizice și juridice, precum și în caz de schimb informațional între participanții la Sistem. Nivelul de acces al beneficiarului de date ale Sistemului la informația solicitată va fi stabilită de legislație, în funcție de statutul juridic al acestuia și regimul juridic al informației. Procedura, tipul informației care poate fi oferită utilizatorilor se vor determina în baza Regulamentului privind modul de ținere a Registrelor de stat format de SI e-AEO, aprobate de Guvern.

 

Posesor și deținător al SI „e-AEO” va fi Serviciul vamal (SV). Funcțiile registratorilor în Sistem se propune a fi exercitate de către operatorii economici și funcționarii vamali din cadrul SV. Astfel, operatorii economici vor exercita funcțiile în partea ce ține de evidența informației privind depunerea cererilor de obținere a autorizației AEO, suspendare, retragere sau modificare, anulare, iar Serviciul vamal – în ceea ce ține de evidența informației privind examinarea cererilor depuse de către operatorii economici, întocmirea planului de control; autorizațiile/logourile AEO acordate operatorilor; alte date relevante procesului de examinare, monitorizare și reevaluare a AEO. Totodată, se propune ca administrator tehnic al SI „e-AEO” să fie IP „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică”.

 

Potrivit autorilor, implementarea proiectului nu necesită resurse financiare bugetare. SI „e-AEO” este dezvoltat și finanțat din surse financiare externe cu suportul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova. Asigurarea funcționării SI se va efectua din contul și în limitele mijloacelor alocate anual din bugetul de stat, precum și din contul mijloacelor speciale prevăzute de lege.

Tatiana Smeșnaia

Instituții:

Guvernul Republicii Moldova | Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD"

527 vizualizări

Data publicării:

06 Decembrie /2022 07:59

Domeniu:

Noutăți

Etichete:

sistem informaţional | statut AEO | proiect hotarire guvern

0 comentarii

icon icon icon
icon
icon icon icon icon icon
icon
icon