29
05 2017
2189

Hotărârea Executivului privind crearea ASP, publicată în ”Monitorul Oficial”

Întreprinderea de Stat „Centrul Resurselor Informaționale de Stat „Registru” va fi reorganizată prin transformare în Instituția publică „Agenția Servicii Publice”(ASP), în subordinea Guvernului. Totodată, în noua entitate vor intra, prin fuzionare, ÎS „Camera Înregistrării de Stat”, ÎS „Cadastru”, Serviciul Stare Civilă din subordinea Ministerului Justiției și Camera de Licențiere din subordinea Ministerului Economiei. Hotărârea Executivului privind crearea Agenției Servicii Publice a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 162-170 din 26 mai 2017.

Unificarea prestatorilor de servicii publice, în opinia Guvernului, va permite diminuarea tarifelor pentru serviciile prestate de instituțiile comasate. Totodată, Agenția va asigura modernizarea serviciilor publice, va facilita accesul populației la acestea și va spori eficiența dialogului dintre autorități și cetățeni.

Prin lansarea Agenției Servicii Publice se va aplica principiul ghișeului unic la prestarea serviciilor publice și se va asigură digitalizarea acestora, inclusiv eficientizarea proceselor operaționale și reducerea costurilor nu doar de bani, dar și de timp suportate de către cetățeni, atuci când solicită servicii publice.

Premierul Pavel Filip a evidențiat în ședința Guvernului câteva aspecte, legate de crearea ASP.

Efortul nostru este nu doar de a aduce serviciile într-un ghişeu unic, ne dorim să schimbăm procesele. Numărul serviciilor publice acordate cetăţenilor trebuie să fie mai mic. Toate informaţiile se conțin în registrele de stat, iar certificatele pot fi făcute fără implicarea cetăţeanului. Şi, cel mai important, toţi vorbim de lupta cu birocraţia şi cu corupţia, adevărata luptă se face prin acţiuni de acest gen. Este o lovitură directă pe birocraţie şi corupţie, a menţionat prim-ministru.

Agenția Servicii Publice a fost creată în conformitate cu prevederile Planului de acțiuni privind reforma de modernizare a serviciilor publice pentru anii 2017-2021 și cu prevederile Reformei administrației Publice.

Urmează, în legătură cu crearea ASP, să fie promovate modificări în peste 70 de acte legislative în vigoare.

De asemenea, în două luni va fi desfășurat un concurs public pentru selectarea candidaturii directorului Agenției Servicii Publice.

În decizia Guvernului se mai menționează că procesul de reorganizare nu va influența negativ asupra persoanelor, care solicită serviciile instituțiilor comasate. Ei vor putea obține certificatele și alte documente de care au nevoie în conformitate cu legislaţia în vigoare, de la Agenţia Servicii Publice. Până la aprobarea Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate și noilor tarife în baza acesteia, se vor aplica taxele în vigoare la serviciile prestate de către persoanele juridice reorganizate.

Opiniile exprimate în legătură cu lansarea Agenției Servicii Publice sunt diferite. Premierul Pavel Filip a spus că la început unii angajați ai instituțiilor comasate ar fi exprimat temeri, dar mai apoi acestea s-au spulberat, pentru că și ei doresc modernizarea serviciilor prestate populației. Mai mulți experți independenți, precum și reprezentanţii societății civile, inclusiv Transparency International, au menționat că înainte de reorganizare era cazul de efectuat un audit al situației financiare a fiecărei instituții care a intrat în componența ASP.

Centrului Analitic Independent Expert — Grup a menționat în context, că prin hotărârea Guvernului, mai degrabă se optimizează un șir de entități publice și procesele acestora, decât se introduce plenar conceptul de ”ghișeu unic”. Potrivit Expert — Grup, elaborarea mecanismului de ”ghișeu unic” în accepțiunea reformei serviciilor publice, ar trebui elaborat, pilotat și introdus plenar printr-un proces distinct.

0 comentarii

Doar utilizatorii înregistraţi şi autorizați au dreptul de a posta comentarii.