23
06
2017

1288

Practica Republicii Belarus în domeniul gestionării tranzacțiilor în numerar
Experiența Republicii Belarus în domeniul gestionării tranzacțiilor în numerar, cu aspectele introducerii unui sistem de control al echipamentelor de gestionare a tranzacțiilor în numerar (mașinile de casă și de control), este dezvăluită în acest articol.
Cadrul legislativ și de reglementare:
În baza acordului de investiții cu Republica Belarus, Întreprinderea unitară republicană „Centrul de Informare și publicare a impozitelor și taxelor” (CIPIT) asigură funcționarea Sistemului de control al echipamentelor de numerar.
Condițiile prealabile de creare a sistemului (SCEN):
- Hotărârea Consiliului de Miniștri al Republicii Belarus și Băncii Naționale a Republicii Belarus cu privire la utilizarea echipamentelor de numerar, terminalelor de plată, dispozitivelor electronice automate, automatelor pentru vânzări și terminalelor cash-in, cardurilor bancare de plată în vânzarea bunurilor, lucrărilor, prestarea serviciilor, desfășurarea activităților în domeniul jocurilor de noroc, desfășurarea loteriilor, jocurilor electronice interactive și punerea în circulație a echipamentelor de numerar nr. 924/16 din 06.07.2011;
- Decizia Ministerului impozitelor și taxelor al Republicii Belarus nr. 9 din 02.03.2012 cu privire la aprobarea Instrucțiunii cu privire la ordinea de instalare, întreținere, eliminare a echipamentelor de numerar de către autoritățile fiscale și exercitarea funcțiilor centrului de prelucrare a datelor.

- Introducerea cu succes a sistemului de control la automatele pentru vânzări care asigura controlul la distanță a veniturilor;
- Necesitatea legislației pentru a înlocui jumătate din întregul parc de echipamente de casă;
- Necesitatea de a îmbunătăți și perfecta controlul asupra încasărilor în numerar.
- Asigurarea protecției datelor despre venituri, trecute prin intermediul echipamentelor de casă (MCC);
- Ridicarea nivelului de reflectare a datelor încasărilor în numerar (a mijloacelor bănești) de către entitățile de afaceri și creșterea voluntară a veniturilor fiscale în buget;
- Acordarea activității de control a autorităților fiscale caracterului de prevenire;
- Îmbunătățirea condițiilor mediului de afaceri.
- Dezvoltarea controlului cameral ca cea mai apăsătoare și împovărătoare formă de control asupra activității agenților economici;
- Reducerea numărului de controale ale contribuabililor;
- Îmbunătățirea condițiilor mediului de afaceri;
- Venituri fiscale suplimentare la buget, din contul reducerii volumului economiei nemonitorizate în domeniul comerțului și prestării serviciilor.
- Economisirea resurselor financiare și de timp la:
- Înlocuirea echipamentelor de casă și control (MCC);
- Achiziționarea, stocarea și păstrarea benzilor de control și registrelor de casă;
- Înregistrarea echipamentul de casă și control (MCC) la organul fiscal.
- Obținerea în timp real a informațiilor în scopul primirii soluțiilor de afaceri.
-
Domeniu:
Administrare fiscală, Legislație fiscală, Maşini de casă şi control, Noutăți fiscale
-
Nr. revistei:
-
Autorul|Newsmaker:
-
Instituție:
Publicaţia periodică "Monitorul Fiscal FISC.MD", Banca Naţională a Moldovei