Filtru de căutare în categorie
Perioada publicării
Compartiment pagină
Subcompartiment pagină
Cuvânt cheie

LEGE Nr. 489
din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale
Casa Națională de Asigurări Sociale comunică că, la 1 martie 2019, va intra în vigoare Acordul în domeniul securităţii sociale dintre Republica Moldova şi Republica Federală Germania, care a fost ratificat recent de Bundestagul german. Acordul stipulează condiţiile stabilirii pensiei pentru limita de vârstă, de dizabilitate, de urmaş precum şi pensiei şi indemnizaţiei de dizabilitate cauzate de accidente de muncă din ambele state. Potrivit acordului, persoanelor care au activat legal şi au achitat contribuţii de asigurări sociale pe teritoriul Germaniei, la atingerea vârstei de pensionare conform legislaţiei acestui stat, le va fi acordată pensia, care urmează a fi transferată pe contul bancar deschis în Republica Moldova.
29 Ianuarie /2019 11:00
Работодатели, установленные в п. 1.2 приложения 1 к Закону № 489, обязаны уплачивать взносы за лиц, работающих в специальных условиях труда, разделенных на две группы. Во второй группе установлены работодатели частного сектора, которым тариф взносов установлен в размере 26% на фонд оплаты труда и другие выплаты. Возник вопрос, кто из плательщиков обязан уплачивать взносы ОГСС в размере не 33%, а 26%?
29 Ianuarie /2019 08:02
Физическое лицо принесло в газету статью, которую опубликовали. Ему нужно выплатить гонорар. Возник вопрос, как правильно оформить эту операцию? Следует ли заключать какой-либо договор? Нужно ли исчислять на начисленную и выплаченную сумму гонорара взносы социального и медицинского страхования? Как правило, в таких случаях заключается договор, связанный с авторским правом, однако можно заключить и договор об оказании услуг. Рассмотрим порядок исчисления взносов по двум видам обязательного страхования при заключении договора, связанного с авторским правом (роялти).
28 Ianuarie /2019 15:02
Modul de reflectare în Darea de seamă IPC 18 a diferitelor tipuri de concedii acordate angajatului în cadrul relaţiilor de muncă, în special a concediilor neplătite, concediilor de studii etc. este adesea abordat de către contabilii entităţilor economice. Pentru Darea de seamă IPC 18 a rămas în vigoare posibilitatea reflectării unei şi aceleiaşi perioade cu diferite categorii pe parcursul lunii în care angajatul a beneficiat de sume ce se referă la perioadele precedente sau ulterioare (indemnizaţie de incapacitate temporară de muncă, indemnizaţie pentru concediu de odihnă anual).
28 Ianuarie /2019 10:02
Art. 6 al Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019 prevede că persoanele fizice, care nu se includ în categoriile de plătitori şi de asiguraţi specificaţi în anexa nr.1 la Legea privind sistemul public de asigurări sociale, pot să se asigure pe bază de contract individual încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS). Aceste persoane vor achita o taxă fixă anuală în sumă de 9456 lei, iar pentru persoanele fizice – proprietari sau arendaşi de terenuri agricole, care lucrează terenul în mod individual, taxa constituie 2412 lei. Contractul se încheie minim pentru o lună, iar sumele contribuţiilor lunare constituie, respectiv, 788 lei şi 201 lei.
25 Ianuarie /2019 08:01
Reamintim că Casa Națională de Asigurări Sociale a publicat Particularitățile calculării și achitării contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2019. În continuare ne referim la plătitorii specificați la pct. 7-10 din Anexa nr.1 la Legea privind sistemul public de asigurări sociale. Astfel, persoanele fizice (pct. 7) – întreprinzători individuali, notari, executori judecătoreşti, avocaţi, administratorii autorizaţi, persoane fizice
24 Ianuarie /2019 15:00
Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori și baza de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale pentru asigurați, în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, o constituie sumele care se includ în salariile calculate și alte recompense, cu excepția tipurilor de drepturi și venituri din care nu se calculează contribuții. Casa Națională de Asigurări Sociale a publicat Dispoziția nr. II-03/10-749 din 22 ianuarie 2019 privind Particularitățile calculării și achitării contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2019.
24 Ianuarie /2019 08:00